PVN maksājumi veicot starptautiskos pasažieru pārvadājumus ar autobusiem Vācijā

SVARĪGA SAISTĪBU ATRUNA: Neoficiāls tulkojums latviešu valodā

Lai iegūtu pilnīgu informāciju, lūdzu, sazinieties ar attiecīgo valstu atbildīgajām iestādēm un sociālajiem partneriem.

 

Oficiālais Vācijas Federālās finanšu ministrijas sagatavots materiāls, angļu valodā, pieejams šeit.

 

I. Ievads

1. Šo materiālu publicējusi Vācijas Federālā finanšu ministrija, pēc apspriedēm ar federālo zemju iestādēm.

 2. Pasažieru pārvadājumu pakalpojumi, izmantojot autobusus, lielākoties ir apliekami ar PVN (izņēmumus skatīt 42. – 45. punktā). Tas attiecas gan uz regulārajiem, gan neregulārajiem pasažieru pārvadājumu pakalpojumiem.

Šajā kontekstā nav svarīgi, vai

  • transporta operāciju veic Vācijā vai ārvalstīs reģistrēts uzņēmums;
  • pasažieri ir Vācijas vai ārvalstu pilsoņi;
  • pasažieri ir jaunieši, pieaugušie vai seniori.

3. Pasažieru pārvadājumu pakalpojumam, kas tiek sniegts kā Vācijas Federatīvās Republikas teritoriju, tā arī citu valstu teritorijā, ar nodokli tiek aplikta tikai tā pārvadājuma daļa, kas norisinās Vācijas teritorijā. Uzņēmumiem, kas sniedz pasažieru pārvadājumu pakalpojumus, vienmēr ir jāmaksā nodoklis par sniegtajiem pasažieru pārvadājumu pakalpojumiem, izmantojot autobusus.

Nodokļi parasti tiek aprēķināti izmantojot vispārējo nodokļu aprēķināšanas procedūru (skatīt arī 11. un 15.–20. punktu).

4. Tikai neregulāro pasažieru pārvadājumu pakalpojumiem (skatīt 9. punktu) un tikai gadījumā, ja pārvadājums tiek veikts uz valstīm, kas nav ES dalībvalstis (trešās valstis, skatīt 10. punktu), PVN maksājumu Vācijas robežšķērsošanas vietā jāveic muitas iestādei. Šajos gadījumos tiek izmantots konkrētajam braucienam specifisks PVN aprēķināšanas modelis (Beförderungseinzelbesteuerung).

5. Uzņēmumi, kas ir reģistrēti kādā no ES dalībvalstīm un sniedz pasažieru pārvadājumu pakalpojumus ar autobusiem par atlīdzību privātpersonām citās ES dalībvalstī laikposmā pēc 2021. gada 1. jūlija, var izmantot īpašu PVN apmaksāšanas shēmu, atbilstoši Eiropas Savienības Direktīvas 2006/112/EC XII sadaļas 6. nodaļas 3. iedaļai (pazīstama kā vienas pieturas aģentūra ((One Stop Shop) – ES shēma), skatīt 21.–23. un 31. punktu.

6. Uzņēmumi, kas nav reģistrēti kādā no ES dalībvalstīm un sniedz pasažieru pārvadājumu pakalpojumus ar autobusiem par atlīdzību privātpersonām citās ES dalībvalstī laikposmā pēc 2021. gada 1. jūlija, var izmantot īpašu PVN apmaksāšanas shēmu, atbilstoši Eiropas Savienības Direktīvas 2006/112/EC XII sadaļas 6. nodaļas 2. iedaļai (pazīstama kā vienas pieturas aģentūra ((One Stop Shop) – ārpus ES shēma).

7. Ja Vācija tiek izvēlēta par identifikācijas dalībvalsti, aplikšana ar nodokļiem tiek veikta saskaņā ar vienas pieturas aģentūras procedūru Federālajā centrālajā nodokļu birojā (Bundeszentralamt für Steuern), skatīt 24. –29. un 31. punktu. Ja par identifikācijas dalībvalsti izvēlata cita ES dalībvalsts, nodokļu aprēķināšana tiek veikta atbilstoši izvēlētās valsts likumdošanai.

II. Definīcijas

8. (1) Regulārie pasažieru pārvadājumi ir pārvadājumi, kas nodrošina pasažieru pārvadājumus noteiktos laika intervālos, pa noteiktiem maršrutiem, pasažieriem iekāpjot un izkāpjot iepriekš noteiktās pieturvietās. Transportlīdzeklī jāatrodas to valstu izdotām atļaujām, pa kuru teritorijām tiek veikti pasažieru pārvadājumi.

9. (2) Neregulārie pasažieru pārvadājumi ir pārvadājumi, kas neatbilst regulāru pārvadājumu definīcijai. Pie neregulāriem pasažieru pārvadājumiem pieskaitāmi:

  • Pasažieru pārvadājumi ekskursijām ir braucieni, ko pakalpojumu sniedzējs piedāvā un veic saskaņā ar konkrētu pakalpojumu sniedzēja sagatavotu plānu un kopēju mērķi, kas ir vienāds visiem dalībniekiem.
  • Brīvdienu (atvaļinājumu) braucieni ir plānoti braucieni uz galamērķiem, kurus piedāvā un veic pakalpojuma sniedzējs. Pakalpojumu sniedzējs saņem atlīdzību, kas ietver transporta un izmitināšanas pakalpojumu atlīdzību, tostarp ar vai bez ēdināšanas pakalpojumiem.
  • Pārvadājumus ar nomātiem autobusiem veic uzņēmēji – īrnieki, lai veiktu pasažieru pārvadājumus, kuru mērķi, galamērķi un grafiku nosaka transportlīdzekļa īrnieks. Transportlīdzeklī jāatrodas pārvadājumam nepieciešamām atļaujām, ja tādas nepieciešamas. Atļaujas derīgas atsevišķiem braucieniem. Transportlīdzeklī jāatrodas pienācīgi aizpildītam brauciena formulāram, ja uz pārvadājumu nav attiecināmas prasības par vienreizējām atļaujām.

Transporta pakalpojumi, kas divpusējos nolīgumos ar trešajām valstīm klasificēti kā braucieni turp un atpakaļ, pielīdzināmi neregulāriem pasažieru pārvadājumiem.

10. (3) Trešās valstu robeža ir Vācijas robeža ar valsti, kas nav Eiropas Savienības dalībvalsts. (piemēram, robežpunkti starp Vāciju un Šveici un ostās).

III. Pasažieru pārvadājumi ar autobusiem, kuri nav reģistrēti Vācijā un kuri, iebraucot vai izbraucot, nešķērso trešās valstu robežu ar Vāciju

Šādiem pasažieru pārvadāju pakalpojumiem piemērojami turpmāk uzskaitītie vispārīgie noteikumi par nodokļa apmaksu.

1. Reģistrācijas pienākums, ja tiek izvēlēta vispārējā nodokļu apmaksāšanas kārtība

11. (1) Ārvalstu uzņēmējam, kas veic starptautisku pasažieru pārvadājumu ar ārvalstīs reģistrētu autobusu, pirms pirmā pārvadājuma veikšanas Vācijā, ir pienākums reģistrēties atbildīgajā Vācijas Finanšu dienestā.

Reģistrācijai ir pieejamas šādas veidlapas:

FsEAusUN           PVN reģistrācijas veidlapa uzņēmumiem, kas nav Vācijas rezidenti;

FsEEBlPersb        Papildinājums PVN reģistrācijas veidlapai uzņēmumiem, kas nav Vācijas rezidenti (pasažieru pārvadājumu pakalpojumi).

Šīs veidlapas var lejupielādēt arī no tīmekļa vietnes https://www.formulare-bfinv.de/ffw.

12. (2) Ja piedalāties īpašajā rshēmā atbilstoši Eiropas Savienības Direktīvas 2006/112/EC XII sadaļas 6. nodaļas 3. iedaļai (pazīstama kā vienas pieturas aģentūra ((One Stop Shop) –Savienības režīms) vai īpašajā režīmā saskaņā ar PVN Direktīvas XII sadaļas 6. nodaļas 2. iedaļai (pazīstama kā vienas pieturas aģentūra ((One Stop Shop) – ārpus ES shēma), nodokļu iestādē nav nepieciešams reģistrēties (skatīt 21.–29. un 31. punktu).

2. Atbildīgā finanšu iestāde

13. Ja transporta uzņēmums reģistrēts Vācijā, uzņēmumam jāvēršas atbildīgajā reģionālajā finanšu iestādē, kas atbildīga par vispārējo nodokļu iekasēšanas procedūru un par pārrobežu pasažieru pārvadājumu pakalpojumu ar autobusiem, reģistrāciju. Uzņēmējiem, kuru juridiskā adrese, faktiskā adrese, vai vadība atrodas ārpus Vācijas, jāvēršas deleģētajās finanšu iestādēs.

Ja uzņēmums reģistrēts ārvalstīs, kompetento nodokļu iestādi var noteikt, atsaucoties uz Federālās Finanšu ministrijas 2024. gada 5. marta apkārtraksta pielikumu (Federālās centrālās nodokļu pārvaldes Švēdas/Oderas (Schwedt/Oder) filiāle (adrese: Passower Chausee 3b, 16303 Švēda/Odera; tālr.: +49 228 406 1200; fakss: +49 228 406 3200; tīmekļa vietne: https://www.bzst.de)). Federālā centrālā nodokļu iestāde ir atbildīga par īpašo nodokļu procedūru vienas pieturas aģentūras shēmā (skatīt. 21.–29. punktu). Īpašā nodokļu procedūra ir pieejama tikai tad, ja pasažieru pārvadājumu pakalpojumi tiek sniegti privātpersonām.

3. Nodokļa bāze un nodokļa likme

14. Bāze, no kuras tiek aprēķināts PVN, ir tā līgtā maksas (atlīdzība), atskaitot PVN par brauciena daļu, kas ir attiecināma uz nobraukto ceļa posmu Vācijas teritorijā. Brauciena maršruts tiek sadalīts proporcionālās daļās, ņemot vērā nobraukto attālumu ārpus Vācijas un Vācijas teritorijā. Nodokļa pamatlikme ir 19%. Regulāriem maršrutiem tiek piemērota pazemināta nodokļa likme 7% apmērā, ja pārvadājums pa Vācijas teritoriju nepārsniedz 50 km.

4. Vispārīgā nodokļu aplikšanas kārtība

15. Pievienotās vērtības nodoklis par pārvadājuma daļu, kas veikta Vācijas teritorijā, tiek iekasēts vispārīgā nodokļu aplikšanas kārtībā. Provizorisko PVN deklarāciju, un ikgadējo PVN deklarāciju uzņēmējam jāiesniedz attiecīgajā finanšu iestādē. Lūdzu, ievērojiet tālāk aprakstītās procedūras.

a) Provizoriskā PVN deklarācija

16. (1) Pārvadātāja pienākums ir 10 dienu laikā, pēc katra deklarēšanās perioda beigām, iesniegt provizorisko PVN deklarāciju. Deklarāciju vēlams iesniegt elektroniski atbildīgajai nodokļu iestādei un deklarācijas iesniedzējam jābūt iepriekš apstiprinātam (PVN likuma 18. panta 1. daļas pirmais teikums). Sīkāka informācija pieejama vēršoties atbildīgajās nodokļu iestādēs (skatīt 13. punktu). Informācija par elektronisko atskaišu aizpildīšanas kārtību pieejama mājaslapā: www.elster.de (mājaslapa vācu valodā).

17. (2) Provizoriskās PVN deklarācijas periodiskums ir kalendārā gada ceturksnis. Tomēr, ja nodoklis iepriekšējā kalendārajā gadā ir bijis lielāks par 7500 Eiro, periodiskums ir kalendārais mēnesis. Ja nodoklis iepriekšējā kalendārajā gadā nav bijis lielāks par 1000 Eiro, finanšu iestāde var atbrīvot uzņēmēju no provizoriskās PVN deklarācijas iesniegšanas un priekšnodokļa maksāšanas pienākuma.

18. (3) Provizoriskajā deklarācijā jāuzrāda visi Vācijas teritorijā veiktie komercdarījumi. No aprēķinātā PVN jāatskaita PVN priekšnodokļa maksājumi, kas saistīti ar norādītajiem komercdarījumiem. Šādi aprēķinātie priekšnodokļa maksājumi jāveic 10. dienā pēc katra deklarēšanās perioda beigām. Līdz tam laikam nodokļu iestādei jāveic priekšapmaksas pārskaitījums.

19. (4) Provizorisko PVN deklarāciju iesniegšanas (sk. 16. punktu) un PVN priekšapmaksas (sk. 18. punktu) termiņus iespējams pagarināt par vienu mēnesi (sk. PVN īstenošanas noteikumu 46. pantu). Pieteikumu pagarinājumam jāiesniedz elektroniski (sk. PVN īstenošanas rīkojuma 48. panta 1. punkta 2. teikumu). Ja provizoriskās PVN deklarācijas periods ir kalendārais mēnesis (17. punkts), pastāvīgais deklarācijas iesniegšanas termiņa pagarinājums tiks piešķirta tikai tad, ja tiks deklarēta un nodokļu iestādei samaksāta ikgadējā īpašā priekšapmaksa (sk. PVN īstenošanas noteikumu 47. pantu un 48. panta 2. punktu). Iesniegšanas pagarinājumu varat izmantot tikai tad, ja nodokļu iestāde ir apstiprinājusi pieteikumu. Iesniegšanas pagarinājums ir spēkā līdz brīdim, kad klients to nevēlas izmantot, vai līdz nodokļu iestāde to atsauc (sk. PVN īstenošanas noteikumu 46. pantu).

b) PVN deklarācija

20. Papildus provizoriskajai PVN deklarācijai, pēc kalendārā gada beigām, pārvadātājiem ir pienākums iesniegt ikgadējo PVN deklarāciju atbildīgajai nodokļu iestādei (skatīt 13.punktu), līdz nākošā kalendārā gada 31. jūlijam. Atskaite iesniedzama atbildīgajai nodokļu iestādei elektroniskā formātā un deklarācijas iesniedzējam jābūt iepriekš apstiprinātam (pievienotās vērtības nodokļa likuma 18. panta 3. apakšnodaļas 1. teikums). Informācija par elektronisko atskaišu aizpildīšanas kārtību pieejama mājaslapā: www.elster.de (mājaslapa vācu valodā). PVN deklarācijā jāiekļauj visi Vācijā veiktie darījumi. No aprēķinātās PVN summas var atskaitīt ar darījumiem saistīto PVN priekšnodokli. Ja, pamatojoties uz PVN deklarāciju, ir jāveic galīgais maksājums, šis maksājums jāveic viena mēneša laikā pēc gada PVN deklarācijas saņemšanas.

5. Īpaša nodokļu procedūra (vienas pieturas aģentūras shēma (One Stop Shop scheme))

21. Ja piedalāties vienas pieturas aģentūras shēmā (One Stop Shop scheme) (sk. 5.–7. punktu), PVN tiek iekasēts īpašā procedūrā. Speciālās nodokļu deklarācijas jāiesniedz uzņēmuma reģistrācijas dalībvalsts kompetentajai nodokļu iestādei.

Latvijas Republikas Valsts ieņēmuma dienesta sagatavoti materiāli pieejami: https://www.vid.gov.lv/lv/media/487/download?attachment;

https://www.vid.gov.lv/lv/media/2284/download?attachment.

             a) Vienas pieturas aģentūra, Eiropas Savienības shēma

                     aa) Reģistrācija

22. Ja ES reģistrēts uzņēmums (izņemot Vācijas Federatīvajā Republikā reģistrēti uzņēmumi) vēlas piedalīties īpašajā shēmā, jāpiesakās reģistrācijas valsts kompetentajā iestādē. Ja uzņēmums reģistrēts Vācijā, pieteikties dalībai īpašajā shēmā iespējams elektroniski, iesniedzot pieteikumu Vācijas kompetentajai iestādei. Šim nolūkam ir pieejams Vācijas Federālās centrālās nodokļu iestādes tiešsaistes portāls BOP. Ja Vācijā bijāt reģistrējies iepriekšējā sistēmā — Mini One Stop Shop (MOSS), automātiski piedalīsieties One Stop Shop shēmā. Par reģistrācijas sākumu tiek uzskatīta pirmā kalendārā ceturkšņa diena pēc pieteikuma iesniegšanas datuma. Tomēr, ja galvenā mītne vai pastāvīgā pārstāvniecība atrodas kādā no ES dalībvalstīm, darījumus šajā dalībvalstī nevar deklarēt, izmantojot One Stop Shop Union shēmu. Tādēļ transporta pakalpojumi, kas attiecas uz Vāciju, ir jādeklarē vispārējā nodokļu procedūrā (sk. 15.–20. punktu), ja uzņēmējdarbība centrs atrodas Vācijā.

bb) Nodokļa atgriešana

23. Nodokļu deklarācijā jānorāda vienas pieturas aģentūras (One Stop Shop) reģistrācijas numuru, nodokļu periodu un darījumus, uz kuriem attiecas īpašā shēma, norādot tos atsevišķi katrai dalībvalstij.

Gadījumā, ja attiecīgajā kalendārajā ceturksnī darījumi nav veikti, joprojām ir jāiesniedz nodokļu deklarācija (saukta par “nulles deklarāciju”) līdz tālāk uzskaitīto termiņu beigām (30. aprīlis, 31. jūlijs, 31. oktobris un nākamā kalendārā gada 31. janvāris).

No aprēķinātā PVN nevar atskaitīt PVN priekšnodokli. Tomēr, var izmantot PVN priekšnodokļa atmaksas procedūru, lai pieteiktos priekšnodokļa atmaksai, ja apmaksātais PVN priekšnodoklis bija saistīts ar pārvadājumu, kuram tika piemērota īpašā procedūra un par kuru nodoklis jau tika samaksāts.

Informāciju par priekšnodokļa atmaksas procedūru var iegūt Federālajā centrālās nodokļu pārvaldes Švēdas/Oderas (Schwedt/Oder) filiālē (adrese: Passower Chausee 3b, 16303 Švēda/Odera; tālr.: +49 228 406 1200; fakss: +49 228 406 3200; tīmekļa vietne: https://www.bzst.de. Aprēķinātais PVN jāmaksā līdz nākamā mēneša beigām pēc taksācijas perioda (kalendārā ceturkšņa) beigām. Tas jānomaksā Federālajai centrālajai nodokļu iestādei vai kompetentai nodokļu iestādei, kas atrodas uzņēmuma reģistrācijas valstī, līdz iepriekšminētajam datumam.

             b) Vienas pieturas aģentūra, trešo valstu (ne ES dalībvalstu) shēma

       aa) Reģistrācija

24. Uzņēmumiem, kas nav Eiropas Savienības rezidenti un vēlas piedalīties īpašajā shēmā, ir jāpiesakās dalībai kādā no ES dalībvalstīm. Vācijā to varat izdarīt elektroniski Federālajā centrālajā nodokļu pārvaldē, ja Vācija tiek izvēlēta kā trešo valstu uzņēmuma identifikācijas dalībvalsts. Vācijā šim nolūkam ir pieejams Federālās centrālās nodokļu pārvaldes tiešsaistes portāls BOP. Par reģistrācijas sākumu tiek uzskatīta pirmā kalendārā ceturkšņa diena pēc pieteikuma iesniegšanas datuma.

bb) Nodokļa atgriešana

25. (1) Nodokļu deklarācija jāiesniedz līdz nākamā mēneša beigām pēc taksācijas perioda (kalendārā ceturkšņa) beigām. Tā elektroniski jāiesniedz Federālajai centrālajai nodokļu iestādei vai ieņēmumu iestādēm izvēlētajā identifikācijas dalībvalstī. Federālā centrālā nodokļu iestādē var saņemt papildu konsultācijas. Plašāku informāciju par deklarāciju elektronisku iesniegšanu var atrast tīmekļa vietnē: https://www.bzst.de.

26. (2) Nodokļu deklarācijā jānorāda vienas pieturas aģentūras (One Stop Shop) reģistrācijas numuru, nodokļu periodu un darījumus, uz kuriem attiecas īpašā shēma, norādot informāciju atsevišķi par  katru dalībvalsti. Visos gadījumos jānorāda šāda informācija:

  • Kopējie pārdošanas apjomi (privātajiem patērētājiem) bez nodokļa;
  • PVN veids (standarta/samazināts);
  • Nodokļa likme;
  • Nodokļa summa (aprēķināta automātiski);
  • Kopējais nodokļu parāds (aprēķināts automātiski);
  • Informācija par jebkādām korekcijām iepriekšējos nodokļu periodos.

27. Gadījumā, ja attiecīgajā kalendārajā ceturksnī darījumi nav veikti, joprojām ir jāiesniedz nodokļu deklarācija (saukta par “nulles deklarāciju”) līdz tālāk uzskaitīto termiņu beigām (30. aprīlis, 31. jūlijs, 31. oktobris un nākamā kalendārā gada 31. janvāris). Vienas pieturas aģentūras shēmā netiek ņemtas vērā apmaksātās PVN priekšnodokļa summas. Tomēr, var izmantot PVN priekšnodokļa atmaksas procedūru, lai pieteiktos priekšnodokļa atmaksai, ja apmaksātais PVN priekšnodoklis bija saistīts ar pārvadājumu, kuram tika piemērota īpašā procedūra un par kuru nodoklis jau tika samaksāts.

Informāciju par priekšnodokļa atmaksas procedūru var iegūt Federālajā centrālās nodokļu pārvaldes Švēdas/Oderas (Schwedt/Oder) filiālē (adrese: Passower Chausee 3b, 16303 Švēda/Odera; tālr.: +49 228 406 1200; fakss: +49 228 406 3200; tīmekļa vietne: https://www.bzst.de.

28. Aprēķinātais PVN jāmaksā līdz nākamā mēneša beigām pēc taksācijas perioda (kalendārā ceturkšņa) beigām. Tas jānomaksā Federālajai centrālajai nodokļu iestādei.

29. Ja piedalāties vienas pieturas aģentūras (One Stop Shop) shēmā citā dalībvalstī (sk. piezīmi 21. un 23. punktā), 15.–20. punktā ietvertās prasības Vācijā netiek piemērotas.

6. Nodokļa maksāšanas pienākuma nepildīšanas sekas

a) Vispārīgā nodokļu aplikšanas kārtība

30.  Ja provizoriskā PVN deklarācija, vai ikgadējā PVN deklarācija nav iesniegta, (sk. 16.–20. punktu), nodokļu iestādei ir iespēja aprēķināt PVN nodokļa bāzi.

Neiesniedzot provizorisko PVN deklarāciju vai PVN deklarāciju, vai arī neiesniedzot to noteiktajā termiņā, nodokļu iestāde var noteikt nokavējuma soda sankcijas saskaņā ar Nodokļu kodeksa (Abgabenordnung) 152. panta 1. daļu.

Nokavēta maksājuma gadījumā par katru nokavēto mēnesi vai mēneša daļu tiek aprēķināta nokavējuma soda nauda 1% apmērā no nesamaksātās nodokļu summas (noapaļojot uz leju).

b) Īpaša nodokļu procedūra (vienas pieturas aģentūra (One Stop Shop scheme))

31. Ja atkārtoti vai savlaicīgi netiek pildītas prasības, kuras paredz īpašā nodokļu shēmā, saskaņā ar PVN direktīvas XII sadaļas 6. nodaļas 3. iedaļu (Vienas pieturas aģentūra – Savienības shēma) vai saskaņā ar PVN direktīvas XII sadaļas 6. nodaļas 2. iedaļu (Vienas pieturas aģentūra – ārpussavienības shēma), nodokļu ieņēmumu iestāde patur tiesības uzņēmumu izslēgt no dalības īpašā nodokļu procedūrā.

IV. Pasažieru pārvadājumi ar autobusu, kurš nav reģistrēts Vācijā un kurš, iebraucot vai izbraucot, šķērso trešās valstu robežu ar Vāciju (Vācijas robeža ar Šveici vai ostas)

1. Regulārie pasažieru pārvadājumi

32. Uz regulāro pasažieru pārvadājumu aplikšanu ar nodokli attiecas tie paši noteikumi, nodokļu likmes, finanšu iestādes un aplikšanas kārtība, kāda ir noteikta no 11. līdz 31. punktam.

2. Neregulārie pasažieru pārvadājumi

33. Šādi noteikumi attiecas uz neregulāro pārvadājumu pakalpojumiem, kurus veic ar autobusiem, kuri nav reģistrēti Vācijā saskaņā ar ceļu satiksmes likumu un kas šķērso trešās valsts robežu, iebraucot vai izbraucot, no Federālās Republikas:

A. Braucienam specifiska PVN aprēķināšanas procedūra

a) Kompetentās iestādes

34. Iebraucot vai izbraucot no Vācijas, šķērsojot trešās valsts robežu, aplikšanu ar nodokli veic kompetentā muitas iestāde uz robežas. Muitas iestāde pārstāv šī apgabala finanšu iestādi.

b) Nodokļa bāze un nodokļa likme

35. Vienkāršības dēļ PVN atsevišķam braucienam aprēķina, pamatojoties uz vidējo maksu par pārvadājumu. Vidējā maksa par pārvadājumu ir 4,43 centi par pasažierkilometru. Pievienotās vērtības nodoklis ir 19 % un, veicot aprēķinu, maksa par vienu pasažierkilometru Vācijas teritorijā ir 0,84 centi. Pasažierkilometru skaitu iegūst, pārvadājamo pasažieru skaitu reizinot ar kilometru skaitu, pa Vācijas teritoriju.

c) Aplikšanas kārtība

36. (1) Par katru atsevišķu braucienu, iebraucot Vācijā, jāiesniedz nodokļu deklarācija divos eksemplāros vietējā muitas iestādē uz trešās valsts robežas. Muitas iestāde, kas trešo valstu pārvadātāju nodrošina arī ar nodokļu deklarācijas veidlapām, nosaka nodokļa apmēru un atzīmē summu uz abiem nodokļu deklarācijas eksemplāriem. Nodokļu deklarācijas veidlapas iespējams lejupielādēt arī no tīmekļa vietnes https://www.formulare-bfinv.de/ffw, izmantojot veidlapu ID 2603. Pēc nodokļa apmaksas, pārvadātājs saņem veidlapas kopiju ar maksājuma kvīti. Deklarācijai kopā ar kvīti ir jāatrodas autobusā visa brauciena laikā. Izbraucot no Vācijas, šķērsojot trešās valsts robežu, muitas iestādē jāiesniedz papildināta deklarācija, ja ir mainījies pasažierkilometru skaits.

37. (2) Muitas iestādes noteikto nodokli var apstrīdēt viena mēneša laikā. Ja muitas iestāde iebildumus neņem vērā, vai ņem vērā tikai daļēji, tālākās iebilduma izskatīšanas pienākums ir finanšu iestādei, kurai muitas iestāde ir pakļauta.

38. (3) Pie pārvadājumu vienreizējās aplikšanas ar nodokli, jau samaksātās provizoriskā nodokļa summas netiek ņemtas vērā. Tomēr uzņēmējs var ierosināt samaksu atskaitīt no provizoriskā nodokļa, ja nodoklis ir saistīts ar pasažieru pārvadājumu, kurš tiek vienreizēji aplikts ar nodokli. Informāciju par provizoriskā nodokļa atmaksas kārtību var iegūt Vācijas Centrālā nodokļu pārvaldes filiālē (Adrese: Passover Chaussee 3b, 16303 Schwedt/Oder (Tel. +49 0228406 1200, fax. +49 0228406 3200, Interneta adrese: www.bzst.de).

39. (4) Tā vietā, lai izmantotu braucienam specifisku PVN aprēķināšanas procedūru, beidzoties kalendārajam gadam, pārvadātājiem ir tiesības iesniegt atbildīgajai nodokļu iestādei visu gada laikā veikto pasažieru pārvadājumu pārskatu (sk. 13. punktu) izmantojot vispārējo nodokļu procedūru (PVN deklarācija, sk. 20. punktu). Iesniedzot gada pārskatu, pievienotās vērtības nodokli aprēķina no maksas par braucienu Vācijas teritorijā (sk. 14. punktu). No aprēķinātās PVN summas jāatskaita ar pasažieru pārvadājumiem saistītais samaksātais provizoriskais nodoklis. Nosacījumi neattiecas uz iemaksātām provizoriskā nodokļa summām, par kurām jau veikti PVN atmaksājamās summas aprēķini. PVN (vienreizējais pārvadājuma nodoklis), kas samaksātas uz robežas,  par pārvadājumu veikšanu uz/no trešās valstīm tiek pieskaitīts ikgadējai PVN maksājumu kopsummai. Iesniedzot gada pārskatu pārmaksātā PVN summa tiek atlīdzināta. Nomaksāto nodokļu summu apliecina muitas un nodokļu iestāžu izsniegtie čeki un pavadzīmes. Kompetentā iestāde veic pārmaksātā nodokļa atmaksu (ja tāda radusies) pēc tam, kad pārvadātājs iesniedzis ikgadējo pārskatu un maksājumus apliecinošus dokumentus.

B. Īpaša nodokļu procedūra (vienas pieturas aģentūras shēma (One Stop Shop scheme))

40. (5) Piedaloties vienas pieturas aģentūras shēmā (sk. 21.–29. punktu), pārvadātāja pienākums iebraucot Vācijā, ja tiek šķērsota trešās valsts robeža, ir iesniedzot nodokļu deklarācijas veidlapu, vietējā muitas iestādē, tās sadaļā “cita informācija” norādīt informācijupar dalību īpašā nodokļu procedūra. Šādos gadījumos nodoklis netiek noteikts, un pārvadātājs saņem veidlapas kopiju ar nodokļa aprēķinu un noteikto summu. Atkārtota reģistrācija muitas iestādē arī veicama izbraucot no Vācijas Federatīvās Republikas, šķērsojot trešās valsts robežu. Ja pirms dalības vienas pieturas aģentūras shēmā ,nodokļu summas saskaņā ar braucienam specifisko PVN aprēķināšanas procedūru ir apmaksātas, šo nodokļa summu nav iespējams pieskaitīt nodoklim īpašajā nodokļu procedūrā.

41. (6) Vienas pieturas aģentūras shēmā netiek ņemtas vērā iepriekš samaksātā PVN summas. Tomēr iespējams izmantot priekšnodokļa atmaksas procedūru, lai pieteiktos priekšnodokļa atmaksai, ja priekšnodoklis bija saistīts ar pārvadājumu, uz kuru tika piemērota īpašā procedūra un par kuru nodoklis tika samaksāts. Informāciju par priekšnodokļa atmaksas procedūru var iegūt Federālās centrālās nodokļu pārvaldes Švēdas/Oderas nodaļā (adrese: Passower Chausee 3b, 16303 Schwedt/Oder; tālr.: +49 228 406 1200; fakss: +49 228 406 3200; tīmekļa vietne: https://www.bzst.de).

V. Izņēmumi pasažieru pārvadājumu aplikšanai ar nodokli

42. (1) Pasažieru pārvadājumi netiek aplikti ar nodokli, ja:

  • tie netiek veikti par atlīdzību; vai
  • pārvadājumi tiek veikti ar personīgo autobusu un tiem nav komerciāls raksturs.

Šādi izņēmumi varētu būt pārvadājumiem ar autobusiem, kuros tiek pārvadāti citu valstu apvienību biedri, kultūras grupas (piemēram, teātra grupas, muzikālie ansambļi, kori un tml.), skolnieku studentu un jauniešu grupas, kas pieder pie apvienībām, skolām, grupām un ja pārvadājumam nav komerciāls raksturs. Tas jāpierāda ar autobusa piederības dokumentiem.

43. (2) Ja organizācija, skola vai apvienība īrē autobusu un pēc tam veic braucienu, izmantojot savu vadītāju, savā vārdā un uz savu atbildību un uz savu rēķina, tas netiek uzskatīts par pasažieru pārvadāšanas pakalpojumu, kas apliekams ar PVN. Kontroles institūcijām jāuzrāda nepārprotami pierādījumi, izmantojot čekus un dokumentus, kas sniedz pierādījumus par pušu juridiskajām attiecībām. Šajā kontekstā ir svarīgi arī autobusa vadītāja nodarbinātības dokumenti. Ja nomas līgums paredz transportlīdzekļa, ar apkalpi nodrošināšanu, var pieņemt, ka pārvadājumu veic komercdarbību veicošs uzņēmums un šāda veida pārvadājumus ir pakļauts PVN reģistrācijas prasībām.

44. (3) Jautājumu, vai uzrādītie dokumenti ir pietiekoši pasažieru pārvadājuma atzīšanai par ar nodokli neapliekamu, izšķir uz vietas kompetentā amatpersona. Ātrai formalitāšu skaidrošanai transportlīdzeklī jāatrodas nomas līgumam ar tulkojumu vācu valodā. Ar to nepārprotami jānorāda, kādu darbību veic nomnieks. Ja ar iepriekš minētajiem dokumentiem nav iespējams noteikt pārvadājuma statusu, tiek noteikts pievienotās vērtības nodoklis. Apkalpošanas vienkāršošanai transportlīdzekļu nomniekam rekomendē, pirms pārvadājuma uzsākšanas, savlaicīgi, nosūtīt sagatavotos dokumentus kompetentajai finanšu iestādei. Ja finanšu iestāde uzskatīs, ka brauciens atbrīvojams no PVN maksājuma, tā var izsniegt izziņu kā pierādījumu, ka pasažieru pārvadājums nav apliekams ar pievienotās vērtības nodokli.

45. (4) To, ka pasažieru pārvadājums nav apliekams ar PVN izšķir nomnieka darbības veids, kuru tā uzņēmums veic ar nomāto autobusu Vācijā. Aplikšana ar nodokli tiek veikta vispārējā kārtībā (sk. 15. – 20. punktu).

VI. Papildus izziņas

46. Par jautājumiem, kuri nav aplūkoti šajā informatīvajā materiālā, var vērsties Federālās centrālās nodokļu pārvaldes Švēdas/Oderas filiāli attiecībā uz vienas pieturas aģentūras savienības shēmu un ārpussavienības shēmu (adrese: Passower Chausee 3b, 16303 Schwedt/Oder; tālr.: +49 228 406 1200; fakss: +49 228 406 3200; tīmekļa vietne: https://www.bzst.de) un Centrālās muitas pārvaldes Muitas informācijas centru (adrese: Postfach 10 07 61, 01077 Dresden, tālr.: + 49 351 44834 520, fakss: +49 351 44834 590, e-pasts: info.gewerblich@zoll.de . Lūdzu, ņemiet vērā, ka palīdzību varat saņemt arī no profesionāliem nodokļu konsultantiem.