Sabiedriskā transporta padome (STP) 2024. gada 4. oktobra STP sēdē nolēma uzdot Valsts sabiedrībai ar ierobežotu atbildību “Autotransporta direkcija” (ATD) organizēt sabiedriskā transporta pakalpojumus reģionālās nozīmes dzelzceļa maršrutos, slēdzot tiešā pasūtījuma līgumu ar AS “Pasažieru vilciens”, kas veic pasažieru pārvadājumus ar zīmolu “Vivi”.
Ar STP 2024. gada 4. oktobra lēmumu Nr. 2 (prot. Nr.13/§2) var iepazīties saitē:
Esošais ATD līgums ar AS “Pasažieru vilciens” par sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu ir spēkā līdz 2024. gada 31. decembrim. Savukārt jaunā līguma ietvaros sabiedriskā transporta pakalpojumi tiks sniegti no 2025. gada 1. janvāra līdz 2032. gada 31. decembrim, līgumā paredzot iespēju pagarināt tā izpildi līdz 2034. gada 31. decembrim. Jaunajā līgumā paredzēti vairāki uzlabojumi attiecībā pret sniegtā pakalpojuma kvalitāti, kā arī plašāki kontroles mehānismi.
Jaunā līguma piešķiršana AS “Pasažieru vilciens” tiek veikta atbilstoši Ministru kabineta 2023. gada 19. decembra lēmumam (prot. Nr. 62 § 100.) [1], ar ko tika nolemts pieņemt zināšanai informatīvo ziņojumu “Par sabiedriskā transporta pakalpojuma organizēšanas modeli iekšzemes reģionālās nozīmes dzelzceļa maršrutos” (23-TA-1327) [2] un atbalstīt informatīvajā ziņojumā piedāvāto risinājumu, kas paredz ATD tiesības, pamatojoties uz Sabiedriskā transporta pakalpojumu likuma 8. panta trešo un septīto daļu un Eiropas Parlamenta un Padomes 2007. gada 23. oktobra Regulas Nr. 1370/2007 par sabiedriskā pasažieru transporta pakalpojumiem, izmantojot dzelzceļu un autoceļus, un ar ko atceļ Padomes Regulu (EEK) Nr. 1191/69 un Padomes Regulu (EEK) Nr. 1107/70 (Regula) 5. panta 4a. punktu, tieši piešķirt AS "Pasažieru vilciens" tiesības sniegt sabiedriskā transporta pakalpojumus. Šāds risinājums tiek piedāvāts, tostarp ņemot vērā zemo pārvadājumu intensitāti Latvijā un apgrūtināto iekļaušanos kopējā Eiropas Savienības dzelzceļa tīklā Latvijas atšķirīgā sliežu ceļu platuma dēļ.
Regulas 5. panta 4a. punkts paredz tiesības tieši piešķirt pakalpojumu valsts līgumus par sabiedriskā pasažieru transporta pakalpojumu pa dzelzceļu tīkla strukturālo un ģeogrāfisko īpatnību gadījumā, ja ar šādu līgumu tiktu panākta pakalpojumu kvalitātes uzlabošanās vai lielāka rentabilitāte, vai abi salīdzinājumā ar iepriekš piešķirto līgumu.
Ņemot vērā augstākminēto, STP 2024. gada 4. oktobrī iepazinās un pieņēma zināšanai ATD ziņojumu “Par sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma tiešā pasūtījuma līguma noslēgšanu ar AS “Pasažieru vilciens”” [3]. Ziņojumā aprakstīti būtiskākie uzlabojumi jaunajā tiešā pasūtījuma līgumā, salīdzinot ar līdzšinējo līgumu, lai nodrošinātu pakalpojumu kvalitātes uzlabošanos atbilstoši Regulas prasībām.
Jaunais līgums cita starpā paredzēs noteiktas kvalitātes prasības un definētus pakalpojuma kvalitātes rādītājus, prasības pakalpojumu nepārtrauktības plāna esamībai, procesu ATD vadošai lomai vilcienu kustības sarakstu izstrādē (tādējādi veicinot vienota sabiedriskā transporta tīkla plānošanu), jaunu procesu vilcienu kustības sarakstu informācijas ievietošanai vienotajā sabiedriskā transporta biļešu sistēmā, kā arī jaunas prasības informācijas sniegšanai par pakalpojumiem, uzlabojot gan informāciju pasažieriem, gan ATD rīcībā esošo informāciju pārvadājumu organizēšanai.
PAPILDU INFORMĀCIJA:
[1] Ministru kabineta 2023.gada 19.decembra lēmums (prot. Nr. 62 § 100.):
https://tapportals.mk.gov.lv/meetings/protocols/22466195-b19f-44ec-8597-23d52c4ab386
[2] Informatīvais ziņojums "Par sabiedriskā transporta pakalpojuma organizēšanas modeli iekšzemes reģionālās nozīmes dzelzceļa maršrutos" (23-TA-1327):
https://tapportals.mk.gov.lv/meetings/cabinet_ministers/b8178ca4-97f0-4aeb-bba8-a4eee5fb1653
[3] ATD 2024. gada 1. oktobra ziņojums Sabiedriskā transporta padomei:
Iepriekšējs informatīvs paziņojums par pakalpojumu valsts līgumu no 2025. gada 1 janvāra Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī (OV/S S248 26/12/2023 786281-2023-LV):
https://ted.europa.eu/en/notice/-/detail/786281-2023