Valsts SIA Autotransporta direkcija informē

Lai veicinātu izpratni par pasažieru pārvadājumu jomu un skaidrotu ziņas par atsevišķu pasažieru pārvadātāju iespējamajiem maksātnespējas draudiem, VSIA Autotransporta direkcija piedāvā iepazīties ar situāciju kopumā.

Lielākā daļa šobrīd spēkā esošo reģionālo vietējas nozīmes maršrutu apkalpošanas līgumu ir slēgti ap 2008.gadu. Plānošanas reģioni pārņemot rajonu padomu noslēgtos pārvadājumu līgumus izvēlējās dažādus saistību un pienākumu pārņemšanas modeļus. Dažos plānošanas reģionos līgumi tika revidēti, citos pārņemti mehāniski, bija gadījumi, kad plānošanas reģioni lauza iepriekšējos līgumus un rīkoja jaunus konkursus pasažieru pārvadājumu nodrošināšanai.

Sākoties krīzei Satiksmes ministrija un Autotransporta direkcija aicināja pārvadātājus strādāt taupīgi un izpildīt minimālo finanšu ieguldījumu programmu. Atsevišķi pārvadātāji šim aicinājuma atsaucās, citi, neskatoties uz smago budžeta situāciju valstī, turpināja formāli turēties pie noslēgto līgumu nosacījumiem. Neskatoties uz iepriekšminēto pārvadātājiem tika kompensēti visi izdevumi.

Sākoties budžeta konsolidācijai un samazinoties dotāciju apjomam sākotnēji kompensācijas pārvadātājiem tika samazinātas proporcionāli. Sekojošā kompensāciju samazināšana vairāk skāra neefektīvāk strādājošo plānošanas reģionu pārvadātājus.

Situācijas normalizēšanai Ministru kabinets uzdeva Satiksmes ministrijai izstrādāt grozījumus MK noteikumos nr.341 Kārtība kādā nosaka un kompensē ar sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu saistītos zaudējumus un nosaka sabiedriskā transporta pakalpojumu tarifu , lai ierobežotu maksimāli kompensējamās izmaksas tiem pasažieru pārvadātājiem, kuru izdevumi būtiski pārsniedz vidējos rādītājus. Attiecīgie grozījumi noteikumos stājās spēkā 2013.gada 1.janvārī, savukārt precīza grozījumu ietekme ir vērojama pēc pārvadātāju 2013.gada pārskata iesniegšanas.

ATD veiktā 2013.gada pārvadājumu rezultātu analīze rāda, ka no 45 pārvadātājiem, kas nodrošina sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu, 8 pārvadātājiem, kuru izmaksas ir būtiski augstākas salīdzinot ar vidējiem rādītājiem valstī vai plānošanas reģionā, tuvākajos mēnešos iespējams var rasties grūtības naudas plūsmas nodrošināšanai.

Šos uzņēmumus nosacīti var iedalīt trīs kategorijās. Pirmajā kategorijā ierindojami pārvadātāji, kuru augstie izdevumi ir objektīvi pamatojami. Otrajā tos, kuri nezināja, respektīvi, kurus plānošanas reģioni nebija savlaicīgi informējuši par noteikumu grozījumiem un iespējamajām sekām turpinot izšķērdīgu un neefektīvu saimniekošanu. Savukārt trešajai kategorijai pieskaitāmi tie, kas cerēja, ka maksimāli kompensējamo izdevumu regulējošās normas tiks atceltas, un arī turpmāk pārvadātājiem tiks kompensēti jebkādi zaudējumi neatkarīgi no uzņēmuma darbības efektivitātes.

Lai risinātu radušos situāciju ATD dažu nedēļu laikā tiksies ar visiem potenciāli apdraudēto uzņēmu pārstāvjiem un izvērtēs konkrētus iemeslus, kas liek šiem pārvadātājiem pakalpojumu nodrošināšanai tērēt būtiski vairāk salīdzinot ar citiem pārvadātājiem. Objektīvu iemeslu gadījumos tiks meklēti risinājumi uzņēmumu naudas plūsmu stabilizēšanai.

 

Egons Ālers
VSIA "Autotransporta direkcija"
komunikācijas speciālists
tālrunis: 67686485; 29455472

Ieteikt šo rakstu