Vairums nozares ekspertu risinājumu redz esošās pasažieru pārvadājumu sistēmas uzlabošanā

Lielākā daļa nozares ekspertu uzskata, ka sabiedriskā transporta sistēmas modelis, kas patlaban darbojas Latvijā, ir jāsaglabā un kopīgi jāturpina darbs pie tā efektivizēšanas.  

Šādu nostāju nozares pārstāvji pauda VSIA Autotransporta direkcija (ATD) organizētajā forumā par sabiedriskā transporta pieejamības nodrošināšanu un zaudējumu kompensēšanu, kas notika šā gada 3.maijā Transporta un sakaru institūtā (TSI). Pasākuma mērķis daudzpusīgā diskusijā meklēt risinājumus sarežģītajai situācijai, kad valsts budžeta finansējums nozarei samazinās, sarūk pasažieru plūsma un pirktspēja, bet atsevišķas pārvadātāju izmaksu pozīcijas pieaug.

Forumā piedalījās pasažieru pārvadātāji, nevalstisko organizāciju pārstāvji, TSI mācībspēki un ATD eksperti kopumā vairāk nekā 50 dalībnieku. Klātesošajiem, strādājot darba grupās, bija jāizvēlas viena no alternatīvām: mainīt sabiedriskā transporta sistēmu pašos pamatos, laužot esošos līgumus ar pārvadātājiem un atverot pasažieru pārvadājumu tirgu brīvai konkurencei, vai rast iespējas efektīvāk strādāt esošās sistēmas ietvaros, nodrošinot sabiedriskā transporta pieejamību likumā paredzētajā apjomā. Izvēlētās alternatīvas ietvaros katra darba grupa piedāvāja savus risinājumus, prezentējot savas idejas pārējiem foruma dalībniekiem.

Kurzemes plānošanas reģiona administrācijas vadītājs Kristiāns Godiņš pozitīvi vērtē ATD iniciatīvu: Pasākums šādā formā un ar šādu pieeju tiek organizēts pirmo reizi. Tas rada platformu daudzpusīgām diskusijām, klātesot gan sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtītājiem, gan pasūtījuma izpildītājiem. Varējām novērot to, ka dalībnieku viedokļi atšķiras, jo katrs aizstāv savas intereses, taču es uzskatu, ka risinājumi jāmeklē tieši šādā atklātā formā.

Manuprāt, viens no interesantākajiem un radikālākajiem priekšlikumiem pasažieru pārvadātāju izmaksu optimizēšanai ir forumā izskanējusī ideja par centralizētiem degvielas, apdrošināšanas un riepu iepirkumiem, stāsta K.Godiņš. Tomēr, lai šo ideju varētu īstenot, ir nepieciešams Satiksmes ministrijas politisks uzstādījums un atbalsts, kā arī izmaiņas normatīvajos aktos.

Ar pasākuma norisi apmierināts arī Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas prezidents Pēteris Salkazanovs: Šāda veida forums TSI tiek organizēts pirmo reizi. Domāju, tas nācis par labu gan nozares pārstāvjiem, gan institūta mācībspēkiem, kam tika sniegta iespēja bez starpniekiem ielūkoties nozares aktualitātēs un problemātikā. Arī P.Salkazanovs uzskata, ka centralizēti iepirkumi varētu būtiski samazināt pārvadātāju izmaksas: Asociācijas rīcībā esošie dati liecina, ka ik gadu pārvadātāji degvielai tērē ap 29 miljoniem latu. Iepērkot degvielu vairumā, šīs izmaksas tiktu jūtami samazinātas. Arī autobusu iegādāšanās kļūtu daudz izdevīgāka; to pierāda skolēnu autobusu iepirkšanas piemērs.

ATD valdes loceklis Andulis Židkovs ir gandarīts par paveikto: Prieks par to, ka atsaucība bija liela. Domāju, pamati daudzpusējām, konstruktīvām diskusijām ir ielikti. Galvenais, lai foruma dalībnieki saprastu, ka šajos grūtajos laikos strādājam vienota mērķa labā. Ir jādara viss iespējamais, lai arī samazinātā finansējuma apstākļos mūsu galvenā vērtība būtu pasažieris.

 

Sandra Maļuha
VSIA "Autotransporta direkcija"
preses sekretāre
Tālrunis: 67686485, 26590229­­­
Papildu informācija: 
PielikumsIzmērs
Andulis Židkovs
3.66 MB
Darbs grupās
3.84 MB
Darbs grupās
3.84 MB
Darbs grupās
3.65 MB

Ieteikt šo rakstu