Saskaņā ar aptaujas datiem pērn uz pusi samazinājies neizsniegto biļešu skaits reģionālo maršrutu autobusos

Kampaņas “Biļete JĀ-ŅEM” ietvaros veiktās aptaujas rezultāti liecina, ka gada laikā samazinājies to pasažieru skaits, kuri reģionālo maršrutu autobusos braukuši bez biļetes; tie bijuši 9% aptaujāto. Turklāt noskaidrots, ka, braucot autobusā vai vilcienā bez biļetes, 53% aptaujāto visvairāk satrauktu fakts, ka jāmaksā soda nauda.

Kampaņas “Biļete JĀ-ŅEM” ietvaros šā gada augustā veikta aptauja* ar mērķi noskaidrot, cik bieži pēdējā gada laikā iedzīvotāji ir saskārušies ar biļetes neizsniegšanas gadījumiem, braucot reģionālo maršrutu autobusos. No kopumā 1026 respondentiem 3% ir tādu pasažieru, kuri bieži pieredzējuši biļetes neizsniegšanu par braucienu, bet 6% aptaujāto pēdējā gada laikā reti saskārušies ar šādiem gadījumiem. Savukārt 31% respondentu nav pieredzējuši situāciju, kad autobusa vadītājs neizsniedz biļeti, lai gan šajā laika periodā ir pārvietojušies reģionālo maršrutu autobusos. Visvairāk biļetes neizsniegšanas gadījumu pieredzējuši Kurzemes reģiona un Pierīgas iedzīvotāji – attiecīgi 12% un 10% respondentu. Zemgales reģionā ar biļetes neizsniegšanas gadījumiem saskārušies 9% aptaujāto, Rīgā – 8%, bet Vidzemes un Latgales reģionā – 6% respondentu.

“To, ka biļešu tirdzniecības pārkāpumu skaits samazinās, apliecina gan veikto kontroļu rezultāti, gan iedzīvotāju aptauja, un šis fakts iepriecina. Tomēr ir būtiski turpināt izglītot pasažierus, lai biļešu neizsniegšanas gadījumus izskaustu pavisam, tādējādi uzlabojot maršrutu tīkla plānošanas procesu, jo statistiku par katra reisa pieprasījumu veido tieši izsniegto biļešu skaits. Piemēram, ārkārtējās situācijas laikā, kad tika ierobežots pasažieru skaits, ko var uzņemt vienā autobusā, tas bija īpaši svarīgi, jo, lai tiktu nodrošināts atbilstošas ietilpības autobuss un neviens pasažieris nepaliktu pieturā, ir būtiski zināt precīzu pasažieru skaitu, kuri izmanto katru konkrēto reisu. Šādā situācijā arī vienai vai divām neizsniegtām biļetēm ir ļoti liela nozīme,” uzsver Autotransporta direkcijas valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš.

Vaicājot, kāda ir aptaujāto rīcība pēc samaksas par biļeti, 75% respondentu atzīst, ka vienmēr lūdz autobusa vadītājam biļeti un to saglabā visa brauciena laiku. 13% respondentu biļeti parasti iegādājas internetā, līdz ar to papīra biļete nav nepieciešama, bet 9% aptaujāto atzīst, ka reizēm aizmirst paņemt biļeti. Savukārt 2% respondentu reti ņem biļeti, bet 1% aptaujāto atzinuši, ka biļeti nekad neņem. Visbiežāk biļeti paņem un visu brauciena laiku saglabā pasažieri Latgales reģionā (91%) un Vidzemē (81%). Rīgā 61% respondentu atzinuši, ka vienmēr lūdz autobusa vadītājam biļeti un to saglabā visu brauciena laiku.

Atbildot uz jautājumu, kas pasažierus visvairāk satrauktu, braucot autobusā vai vilcienā bez biļetes, 53% aptaujāto atzinuši, ka tā ir soda naudas samaksa. 29% respondentu satrauktos par izsēdināšanu no transporta un par to, ka nokavētu kādu svarīgu notikumu (ārsta vizīti, darbu, skolu u.tml.), savukārt 11% aptaujāto norādījuši citu variantu, piemēram, kauna izjūtu par savu rīcību un apkārtējo nosodījumu. Vien 7% aptaujāto satrauktu fakts, ka varētu tik atcelts konkrētais reiss.

Autotransporta direkcija ir uzsākusi kampaņu “Biļete JĀ-ŅEM” ar mērķi veicināt pasažieru līdzatbildību, paņemot braukšanas biļeti un pārbaudot tajā norādīto informāciju. Lai arī šogad biļešu tirdzniecības pārkāpumu skaits, salīdzinot ar iepriekšējiem gadiem, ir samazinājies, kontrolieri joprojām saskaras ar gadījumiem, kad autobusa vadītājs nav izsniedzis pasažierim biļeti, pasažieris nav iegādājies biļeti un mēģinājis braukt „pa zaķi” vai biļetē norādītā informācija nav korekta, piemēram, biļetē norādītā pietura nesakrīt ar to, ko pasažieris biļetes iegādes brīdī nosaucis. Nepaņemot biļeti, reisu skaits maršrutā var tikt samazināts, jo statistiku par katra reisa pieprasījumu veido tieši izsniegto biļešu skaits. Turklāt pasažierim, kurš brauc bez biļetes, var tikt piemērots naudas sods 20 eiro apmērā vai viņš var tikt izsēdināts no transportlīdzekļa.

No 2020. gada 1. septembra līdz 4. oktobrim interneta vietnē www.panembileti.lv var reģistrēt biļeti, kas derīga braucienam reģionālo maršrutu autobusos un vilcienos septembra mēnesī. 5. oktobrī tiks izlozēti trīs laimētāji, kuri iegūs naudas balvu 300 eiro apmērā. Loterijā var piedalīties ikviens pasažieris neatkarīgi no vecuma un iegādātās biļetes vērtības. Ar biļešu loterijas noteikumiem var iepazīties interneta vietnē www.panembileti.lv.

Loterijas atļaujas numurs: 6436.

 

 *Norstat Omnibusa aptauja, 2020. gada augusts, N=1026.

 

Par valsts SIA Autotransporta direkcija

Autotransporta direkcija ir vienotas valsts politikas realizētāja starptautisko pārvadājumu jomā, autotransporta komercpārvadājumu uzņēmējdarbības licencēšanā, kā arī sabiedriskā transporta plānošanā. Regulāri veicot sabiedriskā transporta finanšu analīzi un auditu, direkcija nodrošina vienotu, nepārtrauktu un pieejamu sabiedriskā transporta sistēmu visā valstī. Autotransporta direkcijas uzdevums ir īstenot virkni pasākumu kompleksu, lai Latvijas autopārvadātājiem tiktu nodrošināta likumīga iespēja veikt pārvadājumus Latvijas teritorijā un ārpus tās.

 
Papildu informācijai:
Zane Plone,
VSIA Autotransporta direkcija
Sabiedrisko attiecību vadītāja
Tālr.: + 371 67686485

Ieteikt šo rakstu