Saskaņā ar aptaujas datiem ceturtā daļa pasažieru sabiedriskajā transportā ir braukusi bez biļetes

Saskaņā ar kampaņas “Neapzodz sevi – paņem biļeti!” ietvaros veiktās aptaujas rezultātiem 24% pasažieru, braucot reģionālajā autobusā, ir pieredzējuši situācijas, kad autobusa vadītājs neizsniedz biļeti. Tāpat noskaidrots, ka gadījumos, ja pārbaudes laikā kavētos reisa izpilde vai pasažieris tiktu izsēdināts no autobusa nepaņemtas biļetes dēļ, gandrīz puse aptaujāto visvairāk baidītos nokavēt ārsta apmeklējumu.

Kampaņas “Neapzodz sevi – paņem biļeti!” ietvaros tika veikta pasažieru aptauja, lai noskaidrotu, cik bieži iedzīvotāji ir saskārušies ar biļetes neizsniegšanas gadījumiem vai citiem pārkāpumiem, braucot reģionālo maršrutu autobusos. No kopumā 707 respondentiem 24% ir tādu pasažieru, kuri par braucienu ir samaksājuši, bet biļeti nav saņēmuši – 7% aptaujāto biļete nav tikusi izsniegta pēdējā gada laikā, 17% – pirms vairāk nekā gada. Savukārt 76% respondentu nekad nav saskārušies ar gadījumiem, kad biļete netiek izsniegta. Visvairāk biļetes neizsniegšanas gadījumu pieredzējuši Pierīgas un Zemgales reģiona pasažieri – attiecīgi 32% un 23% respondentu. Kurzemes reģionā biļetes neizsniegšanas gadījumus ir pieredzējis 21% aptaujāto, bet Vidzemes un Latgales reģionā – 20%. Citus pārkāpumus, piemēram, kustības saraksta neievērošanu, mobilā tālruņa izmantošanu, vadot autobusu, pēdējo divu gadu laikā ir piefiksējuši 8% respondentu.

“Mūsu veiktās aptaujas rezultāti liecina par to, ka biļetes tirdzniecības pārkāpumi sabiedriskajā transportā nav retums. Tomēr iedzīvotāju atbildēs vērojama pozitīva tendence – pēdējā gada laikā ir samazinājies to pasažieru skaits, kuri ir saskārušies ar situācijām, kad viņiem neiedod biļeti. Turpinot attīstīt lojalitātes programmas un bezskaidras naudas norēķinu iespējas autobusos, kā arī stiprinot kontroles pasākumus, jau tuvākajā nākotnē pārkāpumu skaits reģionālajos autobusos varētu sarukt vēl vairāk,” norāda Autotransporta direkcija valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš.

Ja kontrolieri konstatē, ka autobusā brauc pasažieris bez braucienam derīgas biļetes vai vispār bez biļetes, pasažierim var tikt piemērots naudas sods vai draud izsēdināšana no autobusa. 48% aptaujāto pasažieru norādījuši, ka situācijā, ja biļetes nesaņemšanas dēļ tiktu izsēdināti no autobusa, visvairāk satrauktos par ārsta vizītes nokavēšanu. Šo kā populārāko atbildi norādījuši respondenti visos reģionos. Kopumā 38% pasažieru baidītos nokavēt darbu, un šī atbilde bija populārāka Pierīgā un Latgales reģionā; 20% – kultūras vai sporta pasākumu; 11% – skolu vai mācības.

Kopumā no 707 aptaujātajiem pasažieriem 56% ar reģionālo maršrutu autobusu brauc mazāk nekā reizi mēnesī; 17% brauc reizi vienā vai divās nedēļās; 14% – vismaz reizi mēnesī; 13% – vairākas reizes nedēļā. Izplatītākie iemesli, kāpēc iedzīvotāji brauc ar sabiedrisko transportu, ir ārsta apmeklējums un draugu vai radu apciemošana. Šos kā populārākos brauciena mērķus norādīja attiecīgi 37% un 36% aptaujāto. 21% pasažieru norādīja, ka ar autobusu brauc uz darbu; 19% – uz sporta vai kultūras pasākumu.

Informatīvās kampaņas “Neapzodz sevi – paņem biļeti!” mērķis ir veicināt iedzīvotāju līdzatbildības sajūtu, pieprasot braukšanas biļeti, par kuru pasažieris ir samaksājis, un nepieļaut biļešu tirdzniecības pārkāpumus autobusos. Nepaņemta biļete veido nekorektu statistiku par reisa vai visa maršruta pieprasījumu, kā arī pasažierim, kuram brauciena laikā nav biļetes vai tā ir neatbilstoša, draud līdz 20 eiro liels naudas sods vai izsēdināšana no autobusa.

Nesaņemot biļeti vai konstatējot citus biļešu tirdzniecības pārkāpumus, pasažieri var sazināties ar kontrolieriem visu diennakti, sūtot īsziņu vai zvanot pa tālruni 27776621 un norādot autobusa maršrutu, brauciena dienu un laiku, kā arī pieturvietu, kurā pasažieris tika uzņemts autobusā.

 

Par valsts SIA Autotransporta direkcija

Autotransporta direkcija ir vienotas valsts politikas realizētāja starptautisko pārvadājumu jomā, autotransporta komercpārvadājumu uzņēmējdarbības licencēšanā, kā arī sabiedriskā transporta plānošanā. Regulāri veicot sabiedriskā transporta finanšu analīzi un auditu, direkcija nodrošina vienotu, nepārtrauktu un pieejamu sabiedriskā transporta sistēmu visā valstī. Autotransporta direkcijas uzdevums ir īstenot virkni pasākumu kompleksu, lai Latvijas autopārvadātājiem tiktu nodrošināta likumīga iespēja veikt pārvadājumus Latvijas teritorijā un ārpus tās.

 

Papildu informācijai:
Zane Plone,
VSIA Autotransporta direkcija
Sabiedrisko attiecību vadītāja
Tālr.: + 371 67686485

Ieteikt šo rakstu