Ņemot vērā, ka arī pandēmijas apstākļos starptautiskie kravas autopārvadājumu pakalpojumi bija pieprasīti, licencēto kravas uzņēmumu un transportlīdzekļu skaits šogad ir nedaudz palielinājies. Tomēr sakarā ar valstu noteiktajiem ierobežojumiem un apgrūtināto situāciju pārvadājumos uz Baltkrieviju un Krieviju, ir samazinājies kravu apgrozījums. Savukārt starptautiskie pasažieru pārvadājumi ar autobusiem pakāpeniski tiek atjaunoti un paplašināti. Šobrīd no Rīgas ir iespēja aizbraukt uz 11 dažādiem galamērķiem Eiropā.
Šā gada jūlija sākumā Latvijā reģistrēti 4744 licencēti starptautiskie kravas pārvadātāji un 264 iekšzemes pārvadātāji, kas, salīdzinot ar analogu periodu pērn, ir par attiecīgi 1,3% vairāk un 1,9% mazāk. Licencēto kravas transportlīdzekļu skaits, ko izmanto starptautiskajos pārvadājumos, jūlija sākumā bija 16 336, bet iekšzemes pārvadājumos izmantoto transportlīdzekļu skaits – 5491, un tas ir par attiecīgi 2,6% un 2,9% vairāk. Savukārt izsniegto digitālā tahogrāfa karšu skaits pirmajos sešos mēnešos bija 2953, kas, salīdzinot ar tādu pašu laika periodu pērn, ir par 2,1% vairāk. Digitālā tahogrāfa karšu pieprasījuma pieaugums atspoguļo ekonomiskās aktivitātes pieaugumu, jo, atjaunojoties un palielinoties pārvadājumu intensitātei, ir nepieciešams nodarbināt arī vairāk autovadītāju, lai vadītu ar digitālajiem tahogrāfiem aprīkotus transportlīdzekļus.
“2020. gadā kravu apgrozība Latvijas pārvadātāju veiktajos komercpārvadājumos bijusi 12 683 miljoni tonnkilometru, kas ir par 10% mazāk, salīdzinot ar 2019. gadu. Iekšzemes pārvadājumos bija vērojams neliels palielinājums, bet starptautiskajā satiksmē, salīdzinot ar iepriekšējiem gadiem, ir kritums sakarā ar valstu noteiktajiem ierobežojumiem vīrusa Covid-19 izplatības mazināšanai. Ņemot vērā aizvien pastāvošos ierobežojumus, sarežģīto politisko situāciju, kas ietekmē pārvadājumus uz Baltkrieviju un Krieviju, jo pārvadātāji atturas slēgt ilgtermiņa līgumus, kā arī Mobilitātes pakotnes nosacījumus, arī šogad varētu būt vērojama tirgus stagnācija,” norāda Autotransporta direkcijas valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš.
2021. gada pirmajā pusgadā Latvijas pārvadātājiem izsniegtas 42 373 vienreizējās atļaujas starptautisko autopārvadājumu veikšanai un 698 Eiropas Transporta Ministru Konferences (ETMK) atļaujas, un tas ir par attiecīgi 5,6% un 0,7% vairāk nekā pirmajā pusgadā pērn. Ņemot vērā, ka kravu autopārvadājumi arī pandēmijas apstākļos nav apstājušies, ar populārākie galamērķi nav būtiski mainījušies: pieprasītākās atļaujas joprojām ir uz Krieviju (izsniegtas 29 046 atļaujas), Baltkrieviju (izsniegtas 10 569 atļaujas), Kazahstānu (izsniegtas 846 atļaujas) un Ukrainu (izsniegtas 714 atļaujas).
Šā gada jūlija sākumā Latvijā reģistrēti 427 licencēti starptautiskie pasažieru pārvadātāji, kas, salīdzinot ar analogu periodu pērn, ir par 0,9% mazāk. Savukārt licencēto iekšzemes pasažieru pārvadātāju skaits pēdējos gados nav mainījies – tādi Latvijā ir deviņi.
Licencēto autobusu skaits, ar ko tiek nodrošināti iekšzemes pasažieru pārvadājumi, ir 1610, kas ir par 7% vairāk, salīdzinot ar pagājušā gada pirmā pusgada datiem. Savukārt autobusu skaits, ko izmanto starptautiskajos pasažieru pārvadājumos, ir 286, kas ir par 35,6% mazāk. “Šāds samazinājums ir saistīts ar dažādiem ierobežojumiem Covid-19 izplatības mazināšanai. Tomēr šobrīd starptautiskie autobusu pārvadājumi pamazām tiek atjaunoti. Patlaban, izmantojot starptautisko regulāro satiksmi, no Rīgas ar autobusu var aizbraukt uz 11 dažādiem galamērķiem Eiropā – uz Tallinu, Tartu, Viļņu, Klaipēdu, Varšavu, Oldenburgu, Bonnu, Ulmu, Štutgarti, Freiburgu un Prāgu. Tomēr, ja būs pieprasījums, pārvadātāji ir gatavi braukt biežāk un paplašināt galamērķu skaitu,” norāda K.Godiņš.
Par valsts SIA Autotransporta direkcija
Autotransporta direkcija ir vienotas valsts politikas realizētāja starptautisko pārvadājumu jomā, autotransporta komercpārvadājumu uzņēmējdarbības licencēšanā, kā arī sabiedriskā transporta plānošanā. Regulāri veicot sabiedriskā transporta finanšu analīzi un auditu, direkcija nodrošina vienotu, nepārtrauktu un pieejamu sabiedriskā transporta sistēmu visā valstī. Autotransporta direkcijas uzdevums ir īstenot virkni pasākumu kompleksu, lai Latvijas autopārvadātājiem tiktu nodrošināta likumīga iespēja veikt pārvadājumus Latvijas teritorijā un ārpus tās.