Eiropas Savienības dalībvalstīs, tai skaitā arī Latvijā, ir ieviesti otrās paaudzes jeb viedie tahogrāfi, kas ir ērtāk lietojami, pateicoties navigācijas sistēmas pieslēgšanai un iespējai nepieciešamo informāciju no tahogrāfa nolasīt attālināti. Pirmo reizi reģistrējot kravas transportlīdzekli ar pilno masu virs 3,5 tonnām vai pasažieru transportlīdzekli ar vairāk nekā deviņām sēdvietām (ieskaitot vadītāja sēdvietu), tam ir jābūt aprīkotam ar viedo tahogrāfu. Jaunā tipa kartes var iegūt Autotransporta direkcijā.
Viedā tahogrāfa funkcionalitāte, salīdzinot ar pirmās paaudzes digitālo tahogrāfu, ir daudz plašāka: tas ne tikai uzskaita autovadītāja braukšanas un atpūtas laiku, bet tam arī ir pieslēgta globālās navigācijas satelītu sistēmas (GNSS) iekārta, kas fiksē transportlīdzekļa atrašanās vietu. Papildus tam iekārta ir aprīkota ar attālinātas saziņas funkciju, kas kontroles iestādēm, piemēram, policijai, sniedz iespēju no garāmbraucoša transportlīdzekļa nolasīt nepieciešamo informāciju un pārbaudīt datus. Tādējādi pārvadātāji ir ieguvēji, jo brauciens netiks aizkavēts, lai veiktu fizisku tahogrāfa datu pārbaudi.
Autotransporta direkcija ir institūcija, kas Latvijā ir atbildīga par tahogrāfa sistēmu. Pamatojoties uz Eiropas Komisijā apstiprinātajām nacionālajām vadlīnijām, tā ir uzsākusi jauno karšu izsniegšanu.
Transportlīdzekļi, kas šobrīd ir aprīkoti ar pirmās paaudzes digitāliem tahogrāfiem, tuvākajā nākotnē ar viedo tahogrāfu jāaprīko nebūs. Šobrīd spēkā esošais normatīvais regulējums nosaka, ka starptautiskajā satiksmē tie būs jāievieš no 2034. gada.
Par valsts SIA Autotransporta direkcija
Autotransporta direkcija ir vienotas valsts politikas realizētāja starptautisko pārvadājumu jomā, autotransporta komercpārvadājumu uzņēmējdarbības licencēšanā, kā arī sabiedriskā transporta plānošanā. Regulāri veicot sabiedriskā transporta finanšu analīzi un auditu, direkcija nodrošina vienotu, nepārtrauktu un pieejamu sabiedriskā transporta sistēmu visā valstī. Autotransporta direkcijas uzdevums ir īstenot virkni pasākumu kompleksu, lai Latvijas autopārvadātājiem tiktu nodrošināta likumīga iespēja veikt pārvadājumus Latvijas teritorijā un ārpus tās.