Šodien, 2019. gada 9. jūlijā, Sabiedriskā transporta padome apstiprināja sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanas konkursa dokumentāciju. Tādējādi plānots, ka šīs nedēļas laikā tiks izsludināts iepirkums par regulāru pasažieru pārvadājumu nodrošināšanu ar autobusiem laika periodā no 2021. līdz 2030. gadam 16 maršrutu tīkla daļās.
Iepirkuma dokumentācijā noteikts valsts garantēto pakalpojumu apjoms – ir definēts, cik bieži autobuss kursēs maršrutu savienojumos starp lielajām pilsētām, attīstības centriem un pārējo Latviju. Ir noteiktas arī kvalitātes prasības, piemēram, visos autobusos būs jāievieš bezskaidras naudas norēķini un jānodrošina, lai informācija par gaidāmajām pieturvietām tiek atskaņota audio versijā un attēlota vizuāli. Tāpat ir paredzēti kontroles mehānismi, ņemot vērā, ka jau vairākus gadus ir aktuāla biļešu neizsniegšana pasažieriem atsevišķos maršrutos. Tādēļ plānots, ka autobusos būs videonovērošana, kas fiksē autovadītāja veiktās darbības. Dokumentācijā ir noteikts arī kopējais autobusu parka vecums un katra atsevišķa autobusa lielākais pieļaujamais vecums. Tādējādi tiks nodrošināts konkurētspējīgs un ērts sabiedriskais transports ar papildu kontroles mehānismu.
Kopumā valsts dotētā maršrutu tīkla apjoms būs 65 miljoni kilometru gadā, un tas tiks iedalīts 16 daļās. Lai saglabātu konkurenci, vienam komersantam būs iespēja apkalpošanā iegūt apjomu, kas nav lielāks par 15 miljoniem kilometru gadā. Iepirkums tiks izsludināts tuvāko dienu laikā un rezultāti tiks paziņoti šā gada beigās.
Lai veicinātu iedzīvotāju pārsēšanos no privātā autotransporta uz konkurētspējīgu, ērtu, drošu un integrētu sabiedrisko transportu, Autotransporta direkcija kopā ar Satiksmes ministriju izstrādājusi sabiedriskā transporta nākotnes koncepciju periodam no 2021. līdz 2030. gadam. Tā paredz, ka sabiedriskā transporta sistēmas mugurkauls būs dzelzceļš un autobusi papildinās dzelzceļa pārvadājumus; komerciālo jeb valsts nedotēto maršrutu ieviešanu sākotnēji astoņos maršrutu savienojumos ar Rīgu; bezmaksas sabiedriskā transporta nodrošināšanu sākotnēji 18 maršrutos. Tāpat koncepcijā noteikts valsts garantēto pakalpojumu apjoms – dotējamais autobusu maršrutu tīkls.
Ar sabiedriskā transporta nākotnes koncepcijas pamatprincipiem var iepazīties šeit.
Par valsts SIA Autotransporta direkcija
Autotransporta direkcija ir vienotas valsts politikas realizētāja starptautisko pārvadājumu jomā, autotransporta komercpārvadājumu uzņēmējdarbības licencēšanā, kā arī sabiedriskā transporta plānošanā. Regulāri veicot sabiedriskā transporta finanšu analīzi un auditu, direkcija nodrošina vienotu, nepārtrauktu un pieejamu sabiedriskā transporta sistēmu visā valstī. Autotransporta direkcijas uzdevums ir īstenot virkni pasākumu kompleksu, lai Latvijas autopārvadātājiem tiktu nodrošināta likumīga iespēja veikt pārvadājumus Latvijas teritorijā un ārpus tās.