Sagatavotais noteikumu projekts paredz piedāvāt pārvadājumu nodrošināšanas un sniegšanas kārtību pēc pieprasījuma. Plānots, ka sabiedriskā transporta pakalpojumi pēc pieprasījuma tiks nodrošināti vai nu kā visa reisa izpilde pēc pieprasījuma, vai kāda reisa daļas izpilde pēc pieprasījuma.
Valsts sekretāru sanāksmē, ceturtdien, 6.aprīlī, izsludināts Ministru kabineta noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 13.jūlija noteikumos Nr.634 “Sabiedriskā transporta pakalpojumu organizēšanas kārtība maršrutu tīklā”.
Sabiedriskā transporta reisiem teritorijās ar mazu apdzīvotības blīvumu bieži vien ir slikti rentabilitātes rādītāji sakarā ar mazu autobusu piepildījumu, ir sastopamas situācijas, kad pieprasījums pēc noteikta reisa nav vienmērīgs, kā rezultātā autobusa reisā vai tā posmā nereti nav neviena pasažiera.
Situācijas, kad sabiedriskā transporta reiss kopumā vai tā daļa tiek izpildīta bez neviena pasažiera, var tikt novērstas, izveidojot sabiedriskā transporta pakalpojumus pēc pieprasījuma. Šādi pakalpojumi tiktu nodrošināti valsts pasūtīto sabiedriskā transporta pārvadājumu ietvaros, kur pakalpojuma izpilde reisa vai reisa posmā tiktu nodrošināta pēc pasažieru pieprasījuma, tas ir, ja uz to būs nopirkta biļete vai brauciens būs iepriekš pieteikts pa tālruni. Tādējādi, tiktu saglabāta iespēja saņemt sabiedriskā transporta pakalpojumus valsts teritorijās, kas ir maz apdzīvotas un kur pieprasījums pēc regulāriem sabiedriskā transporta pārvadājumiem ir salīdzinoši zems un neregulārs.
Projekts paredz, ka reisa izpildi pēc pieprasījuma pasažieris varēs pieteikt 24 stundas pirms reisa izpildes uzsākšanas, savukārt reisa daļas izpilde pēc pieprasījuma būs jāpiesaka vismaz līdz reisa izpildes uzsākšanai. Tāpat tiks noteikta kārtība un pārvadātāja pienākumi informācijas par pārvadājumiem pēc pieprasījuma publiskošanā.
Vienlaikus noteikumu projekts paredz, ka ārpus apdzīvotām vietām attālums starp pieturvietām tomēr nevar būt mazāks par vienu kilometru, tādējādi novēršot iespēju maršrutā iekļaut nesamērīgi daudz pieturvietu, kas ietekmē maršruta izpildes ilgumu un attiecīgi pagarina pasažiera ceļā pavadīto laiku.
Noteikumu projekts papildināts ar normu, ka papildus jauna maršruta nepieciešamības novērtēšanas kritēriju, paredzot, ka ieņēmumu apmērs (tai skaitā ieņēmumi no biļešu pārdošanas un ieņēmumi, kas gūti, pārvadājot valsts noteiktās personas ar braukšanas maksas atvieglojumiem) jaunā reģionālās nozīmes maršrutā nevar būt mazāks par 25% no prognozētajām sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas izmaksām. Tādējādi vienlaikus saglabājot sabiedriskā transporta pieejamību teritorijās un maršrutos, kuros ir neliela pasažieru plūsma, gan ekonomējot sabiedriskā transporta dotācijām paredzētos valsts budžeta līdzekļus maršrutos, kuros ir ļoti zemi rentabilitātes rādītāji.
Noteikumu projektā precizēta norma, kas nosaka autoceļa, ielas, tilta vai dzelzceļa pārbrauktuves izbūves vai remontdarbu pasūtītāja pienākumu iekļaut remontdarbu tāmē un segt pārvadātājam radušos izdevumus saistībā ar apbraucamā ceļa izmantošanu, minētā norma tiek papildināta ar nosacījumu, ka ar apbraucamā ceļa izmantošanu saistīto kompensējamo izmaksu apmēru aprēķina attiecīgā pārvadātāja 1 kilometra pašizmaksu reizinot ar attiecīgo papildus nobraukumu.
Noteikumu projekts paredz atcelt prasību republikas pilsētu pašvaldībām reizi ceturksnī iesniegt Autotransporta direkcijā informāciju par pārvadājumiem pilsētā, jo iesniedzamās informācijas apjoms faktiski dublē citus Autotransporta direkcijā iesniedzamos pārskatus par pārvadājumiem republikas pilsētas pašvaldības maršrutu tīklā.
Atbilstoši spēkā esošajiem noteikumiem sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas tiesību piešķiršanu autobusu maršruta reisā un sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma līguma noslēgšanu apliecina pasūtītāja izsniegts apliecinājums un, veicot pārvadājumus attiecīgajā maršrutā vai reisā, apliecinājuma oriģināls atrodas pie autovadītāja. Lai samazinātu administratīvo slogu, administratīvos resursus, kā arī paaugstinātu Autotransporta direkcijas un republikas pilsētu pašvaldību sniegto pakalpojumu efektivitāti, tiek ierosināts apliecinājumus publicēt tikai pasūtītāja mājaslapā, tādējādi atsakoties no faktiskas apliecinājumu izsniegšanas. Minētā rezultātā maršruta (reisa) izpildes laikā pie autobusa vadītāja neatrastos apliecinājuma oriģināls. Kontrolējošām institūcijām, veicot pasažieru regulāro komercpārvadājumu uzraudzību un kontroli, nepieciešamo informāciju par tā izsniegšanu un spēkā esamību būs iespējams pārbaudīt Autotransporta direkcijas un republikas pilsētas pašvaldību mājaslapā.
Sagatavotie grozījumi noteikumos veicinās pakalpojumu elektronizāciju un elektronizēto pakalpojumu plašāku izmantošanu, palielinot valsts pārvaldes pakalpojumu sniegšanas efektivitāti.
Tāpat grozījumu projekts samazinās administratīvo slogu sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtītājam, jo samazina apliecinājumu izgatavošanai patērēto laiku un finansiālās izmaksas, kas saistītas ar apliecinājumu izgatavošanu.