Saskaņā ar pētījumu centra SKDS veiktās aptaujas rezultātiem aptuveni 81% pasažieru septiņos novados reģionālā sabiedriskā transporta pakalpojumus vērtē pozitīvi. Kā galvenos argumentus par labu sabiedriskā transporta izmantošanai iedzīvotāji visbiežāk min izdevīgu cenu, blakus dzīvesvietai vai darbam esošu pieturu vai autoostu un piemērotu kustības grafiku. Respondenti arī dalījās ieteikumos, kā uzlabot reģionālā sabiedriskā transporta pakalpojumus, piemēram, autobusā jānodrošina iespēja par biļeti maksāt ar bankas karti.
2019. gada augustā noslēdzās pētījumu centra SKDS veiktā aptauja, lai noskaidrotu, kā iedzīvotāji vērtē reģionālā sabiedriskā transporta kvalitāti savā novadā. Kopumā tika aptaujāti 3055 respondenti Cēsu, Daugavpils, Jelgavas, Ķekavas, Madonas, Ogres un Talsu novadā. Saskaņā ar aptaujas rezultātiem visbiežāk sabiedriskā transporta pakalpojumus izmanto Ķekavas, Jelgavas, Daugavpils un Ogres novada iedzīvotāji, bet retāk – Talsu novada iedzīvotāji. Aptuveni divas trešdaļas aptaujāto iedzīvotāju, neskaitot sabiedrisko transportu, novada teritorijā pārvietojas arī ar privāto vai darba automobili.
Galvenais arguments, kādēļ iedzīvotāji dod priekšroku sabiedriskajam transportam, ir lētāka cena, salīdzinot ar citiem pārvietošanās veidiem. Tomēr ne mazāk svarīgs iemesls ir pieturu atrašanās vieta – iedzīvotāji izmanto sabiedrisko transportu, jo autobusa pietura atrodas ērtā vietā un līdz tai nav tālu jāiet, kā arī ir piemērots kustības grafiks. Saskaņā ar aptaujas datiem pasažieri sabiedrisko transportu izmanto, lai dotos iepirkties vai apmeklētu dažādas medicīnas iestādes, bet retāk – lai dotos uz darbu vai mācībām. Iepirkties un uz medicīnas iestādēm ar autobusu biežāk dodas Daugavpils, Jelgavas un Ķekavas novada iedzīvotāji.
Kopumā šo septiņu novadu iedzīvotāji ir apmierināti ar sabiedriskā transporta pakalpojumiem. Vislabākie vērtējumi ir Cēsu un Talsu novadā, bet mazāk apmierināti ir Jelgavas novada respondenti.
Aptaujas ietvaros iedzīvotāji dalījās ieteikumos par nepieciešamajiem uzlabojumiem: aptuveni 70% respondentu uzskata, ka autobusā jābūt vizuālam un audio paziņojumam par gaidāmajām maršruta pieturām; 66% norādīja uz nepieciešamību ieviest bezskaidras naudas norēķinus autobusā. Savukārt aptuveni 70% Madonas un Jelgavas novada iedzīvotāju atzina, ka viņu novada teritorijā sabiedriskā transporta pakalpojumus vajadzētu nodrošināt ar jaunākiem autobusiem. Tieši šajos novados pasažieru pārvadājumi šobrīd tiek nodrošināti ar vecākiem autobusiem, salīdzinot ar citiem Latvijas novadiem.
Aptaujas ietvaros tika noskaidroti izplatītākie iemesli, kādēļ septiņu novadu iedzīvotāji neizmanto sabiedriskā transporta pakalpojumus. Aptuveni 69% iedzīvotāju, kuri ar sabiedrisko transportu nebrauc, norādīja, ka viņiem ir privātais vai darba automobilis, ar ko ikdienā arī pārvietojas. Aptuveni 10% norādīja, ka sabiedriskais transports ir pārāk dārgs, bet 5% –, ka tas nav pieejams.
Par valsts SIA Autotransporta direkcija
Autotransporta direkcija ir vienotas valsts politikas realizētāja starptautisko pārvadājumu jomā, autotransporta komercpārvadājumu uzņēmējdarbības licencēšanā, kā arī sabiedriskā transporta plānošanā. Regulāri veicot sabiedriskā transporta finanšu analīzi un auditu, direkcija nodrošina vienotu, nepārtrauktu un pieejamu sabiedriskā transporta sistēmu visā valstī. Autotransporta direkcijas uzdevums ir īstenot virkni pasākumu kompleksu, lai Latvijas autopārvadātājiem tiktu nodrošināta likumīga iespēja veikt pārvadājumus Latvijas teritorijā un ārpus tās.
Zane Plone,
VSIA Autotransporta direkcija
Sabiedrisko attiecību vadītāja
Tālr.: + 371 67686485
E-pasts: zane.plone@atd.lv
twitter.com/ATD_LV ; facebook.com/AutotransportaDirekcija