Šā gada pirmajā pusgadā reģionālo maršrutu autobusos pārvadāti aptuveni 14,5 miljoni pasažieru, un to skaits, salīdzinot ar analogu periodu pērn, nav mainījies. Pateicoties pakalpojumu kvalitātes un ērtību uzlabošanai, lojalitātes programmu attīstībai, bezskaidras naudas norēķinu pakāpeniskai ieviešanai, kontroles pastiprināšanai un maršrutu tīkla pārskatīšanai un uzlabošanai, pirmo reizi daudzu gadu laikā pasažieru skaits nav samazinājies. Reģionālā maršrutu tīkla apjoms šogad sastāda vairāk nekā 79 miljonus kilometru, un tas ir par nepilnu 1% mazāks, salīdzinot ar pagājušo gadu.
Pēdējo vismaz septiņu gadu laikā starppilsētu un vietējās nozīmes maršrutu autobusos pārvadāto pasažieru skaits samazinās par aptuveni 5% ik gadu, bet šā gada pirmajā pusgadā iezīmējas pozitīva un līdz šim nebijusi tendence – pasažieru skaits palicis nemainīgs. Labākie rādītāji ir vietējās nozīmes maršrutos Kurzemes un Rīgas reģionā, kur pasažieru skaits šogad palielinājies par attiecīgi 2,4% un 2%. Tāpat pasažieru skaita pieaugums vērojams starppilsētu maršrutu autobusos, kur 2018. gada pirmajā pusgadā pārvadāts par 0,4% vairāk pasažieru, salīdzinot ar 2017. gada pirmo pusgadu. Savukārt negatīvākie rādītāji aizvien ir Vidzemes reģionā, kur pasažieru skaits ir samazinājies par 8,6%. Latgales reģiona vietējās nozīmes maršrutu autobusos šā gada pirmajos sešos mēnešos pārvadāts par 2,3% mazāk pasažieru, bet Zemgales reģionā kritums ir 2,4%.
Pasažieru noturēšana sabiedriskajam transportam skaidrojama ar pakalpojumu kvalitātes uzlabošanu, tajā skaitā arī ar autobusu parka atjaunošanu. Šobrīd pasažieru pārvadājumi tiek nodrošināti ar 1205 autobusiem, un to vidējais vecums ir 11 gadi. Tāpat tiek attīstītas lojalitātes programmas – abonementa biļetes iespējams iegādāties jau aptuveni pusē reģionālo autobusu maršrutu. Šī gada pirmajā pusgadā, izmantojot abonementa biļeti, veikts nepilns 521 tūkstotis braucienu.
Pasažieru ērtībām aizvien vairāk autobusos tiek piedāvāts iegādāties biļeti, maksājot ar bankas izsniegtu norēķinu karti. Iespēja maksāt ar bankas karti autobusā ir 253 maršrutos, kur sabiedriskā transporta pakalpojumus nodrošina četri pārvadātāji. Vēl viena pārvadātāja apkalpotajos 86 maršrutos patlaban pakalpojums tiek testēts. Plānots, ka šogad bezskaidras naudas norēķinus autobusā ieviesīs aptuveni 10 pārvadātāji.
Pasažieru skaita palielinājums skaidrojams arī ar kontroles pastiprināšanu. Šogad, salīdzinot ar pagājušo gadu, autobusos veikto kontroļu skaits palielinājies par 30%. Tāpat šobrīd jau 120 maršrutos brauc 157 transportlīdzekļi, kuros ierīkota videonovērošana, kas fiksē autovadītāja sēdvietu.
Kopumā reģionālajā maršrutu tīklā šobrīd ir 1059 maršruti un 7553 reisi. Pasažieru apmaiņa tiek veikta 8998 pieturvietās. Reģionālā maršrutu tīkla apjoms jeb autobusu nobraukums šogad sastāda vairāk nekā 79 miljonus kilometru. Salīdzinot ar 2017. gadu, tā apjoms ir nedaudz samazinājies, jo šogad tiek veikts aktīvs darbs pie maršrutu tīkla pastiprinātas pārskatīšanas. Kopš gada sākuma, kad tika uzsākta maršrutu tīkla optimizēšana, ir veiktas izmaiņas 81 maršrutā, slēdzot vairākus reisus, kur pasažieru praktiski nav vai kur ir citas pārvietošanās alternatīvas, saīsinot reisu garumu vai samazinot reisu izpildes dienas.
Par valsts SIA Autotransporta direkcija
Autotransporta direkcija ir vienotas valsts politikas realizētāja starptautisko pārvadājumu jomā, autotransporta komercpārvadājumu uzņēmējdarbības licencēšanā, kā arī sabiedriskā transporta plānošanā. Regulāri veicot sabiedriskā transporta finanšu analīzi un auditu, direkcija nodrošina vienotu, nepārtrauktu un pieejamu sabiedriskā transporta sistēmu visā valstī. Autotransporta direkcijas uzdevums ir īstenot virkni pasākumu kompleksu, lai Latvijas autopārvadātājiem tiktu nodrošināta likumīga iespēja veikt pārvadājumus Latvijas teritorijā un ārpus tās.