Lai nodrošinātu visām sabiedrības grupām pieejama sabiedriskā transporta pakāpenisku ieviešanu, piecās maršrutu tīkla daļās – “Pierīga”, “Bauska”, “Liepāja”, “Kuldīga, Saldus” un “Daugavpils, Krāslava” – 2021. gada 1. augustā stājies spēkā jauns līgums. Tas paredz pielāgotu autobusu norīkošanu reisu izpildē un apmācītus autobusa vadītājus saskarsmē ar šo sabiedrības daļu.
Par pielāgotiem autobusiem personām ratiņkrēslā stāsta Invalīdu un viņu draugu apvienības "Apeirons" biedrs Voldemārs Lapa: https://bit.ly/3szja2P [1]
Savukārt uzlabojumus personām ar redzes un dzirdes problēmām akcentē biedrības “Redzi mani” valdes priekšsēdētāja Līga Ķikute un Latvijas Vājdzirdīgo atbalsta asociācijas "Sadzirdi.lv" valdes locekle Baiba Bicēna: https://youtu.be/oKFkNZChlh4 [2]
Piecās maršrutu tīkla daļās 68% autobusu ir pielāgoti personu ar ierobežotām spējām pārvadāšanai, tai skaitā nodrošināts pacēlājs ar kravnesību ne mazāku par 300 kg. Tajos paredzēta vieta personai ratiņkrēslā. Autobusu salonā informācija par gaidāmajām pieturām tiek paziņota gan audio, gan vizuālā formātā. Ieviesta arī taktila sēdvietu numerācija – daļā autobusu numerācija izvietota Braila rakstā. Tāpat daļā autobusu ierīkota akustiskā cilpa, kas palīdz vājdzirdīgiem pasažieriem sadzirdēt audio paziņojumus par gaidāmo pieturvietu bez traucējošiem fona trokšņiem.
Būtisks ir ne tikai atbilstošs tehniskais aprīkojums, bet arī autobusa vadītāju prasme komunicēt ar personām ar invaliditāti, tādēļ šoferiem tika organizētas speciālas apmācības ar mērķi nodrošināt atbilstošu rīcību saskarsmē ar pasažieriem, kuriem ir ierobežotas spējas pārvietoties, redzēt vai dzirdēt. Piemēram, svarīga ir autobusu vadītāju spēja atbilstoši rīkoties, transportlīdzeklī uzņemot pasažieri, kurš ir kopā ar speciāli apmācītu suni-pavadoni.
No 1. augusta maršrutu tīkla daļā “Pierīga” sabiedriskā transporta pakalpojumus nodrošina AS “Nordeka”, “Liepājas autobusu parks” un SIA “Latvijas sabiedriskais autobuss”; lotē “Bauska” – AS “Nordeka”; “Liepāja” – AS “Liepājas autobusu parks”; “Kuldīga, Saldus” – SIA “Latvijas sabiedriskais autobuss”; “Daugavpils, Krāslava” – SIA “Daugavpils autobusu parks”. Autotransporta direkcija sekos līdzi sabiedriskā transporta pakalpojumu kvalitātei ne tikai līguma uzsākšanas brīdī, bet arī visu 10 gadu garumā, kad tas būs spēkā.
Par valsts SIA Autotransporta direkcija
Autotransporta direkcija ir vienotas valsts politikas realizētāja starptautisko pārvadājumu jomā, autotransporta komercpārvadājumu uzņēmējdarbības licencēšanā, kā arī sabiedriskā transporta plānošanā. Regulāri veicot sabiedriskā transporta finanšu analīzi un auditu, direkcija nodrošina vienotu, nepārtrauktu un pieejamu sabiedriskā transporta sistēmu visā valstī. Autotransporta direkcijas uzdevums ir īstenot virkni pasākumu kompleksu, lai Latvijas autopārvadātājiem tiktu nodrošināta likumīga iespēja veikt pārvadājumus Latvijas teritorijā un ārpus tās.