Oktobra pirmajā pusē ir samazinājies reģionālo maršrutu autobusos un vilcienos pārvadāto pasažieru skaits. Piemēram, laika periodā no 5. līdz 11. oktobrim, salīdzinot ar vienu nedēļu pirms tam, pasažieru skaits autobusos bija krities par 9%, bet vilcienos – par 6%, bet no 12. līdz 18. oktobrim tas bija samazinājies jau par attiecīgi 13% un 8%. Pasažieru skaita kritums saistīts ar to, ka daļa iedzīvotāju regulāri vai atsevišķas dienas nedēļā strādā attālināti, kā arī ar skolēnu atšķirīgo mācību režīmu.
Neskatoties uz to, ka pasažieru skaits ir krities lielākajā daļā maršrutu, reisu skaits netiek samazināts, jo šobrīd, salīdzinot ar pavasari, kad valstī tika izsludināta ārkārtējā situācija, pasažieru pārvietošanās tendences ir citādākas.
“Pavasarī pasažieru skaits būtiski kritās un autobusi daļā reisu brauca tukši, tāpēc mēs varējām šos reisus slēgt, bet šobrīd nav vienotas tendences, kas atspoguļotu pasažieru pārvietošanās paradumus. Pēdējo divu nedēļu laikā autobusu piepildījums vienā un tajā pašā reisā mainās katru dienu. Piemēram, vienā reisā septembra beigās brauca 30 pasažieri, pēc nedēļas to skaits saruka līdz pieciem, oktobra vidū skaits atkal pieauga līdz 20, bet nedēļu vēlāk – atkal samazinājās līdz pieciem pasažieriem. Tas, iespējams, saistīts ar to, ka daudzās darbavietās tiek veidots darba grafiks, vairākas nedēļas dienas darbiniekiem strādājot attālināti, bet vairākas – klātienē,” uzsver Autotransporta direkcijas Sabiedriskā transporta daļas vadītājs Gusts Ašmanis.
Tāpat šobrīd, salīdzinot ar pavasari, ir vērojamas atšķirības autobusu piepildījumā – pavasarī izteikts pasažieru skaita kritums bija starppilsētu maršrutos un maršrutos, kas pielāgoti skolēnu vajadzībām, kur attiecīgi reisu skaita varēja samazināt. Savukārt šobrīd pasažieru skaits kopumā ir krities, bet šis kritums vērojams nevis konkrētos maršrutos vai reisos, bet visā valstī kopumā. “Piemēram, ja iepriekš autobusā brauca 20 pasažieri, tad šobrīd tajā brauc no pieciem līdz 10 pasažieriem. Tas daļēji ir saistīts ar to, ka viena daļa skolēnu mācās klātienē, bet daļa – attālināti. Lai arī pasažieru skaits šajos reisos ir jūtami samazinājies, slēgt tos nevaram, jo pēc tiem joprojām ir pieprasījums. Samazinoties pasažieru skaitam autobusos, pieaug izdevumi, kas jāsedz valstij, lai nodrošinātu iespēju iedzīvotājiem tikt līdz darbavietai, skolai, ārstniecības iestādei utt.,” norāda G. Ašmanis.
Pirms ārkārtējās situācijas reģionālo maršrutu autobusos maksimālais pārvadāto pasažieru skaits dienā bija aptuveni 98 300, bet, iestājoties ārkārtējai situācijai, pasažieru skaits martā nokritās pat par 75%. Beidzoties ārkārtējai situācijai, pasažieru skaits vienā darba dienā sasniedza aptuveni 60 000, bet septembra sākumā, bērniem uzsākot skolas gaitas, tas pieauga pat līdz nepilniem 84 400 vienā darba dienā. Savukārt pēdējo divu nedēļu laikā, salīdzinot ar septembra sākumu, autobusos pārvadāto pasažieru skaits ir samazinājies par aptuveni 20%, bet, salīdzinot ar laika periodu šā gada marta sākumā, tas ir krities pat par 44%.
Šā gada februārī vilcienos pārvadāto pasažieru skaits sasniedza nepilnus 46 000 vienā darba dienā, bet, sākoties ārkārtējai situācijai, to skaits saruka par aptuveni 70%. Pēc ārkārtējās situācijas pasažieru skaits vilcienos būtiski pieauga, sasniedzot gandrīz 49 300 pasažieru vienā darba dienā. Savukārt oktobra pirmajās divās nedēļās pasažieru skaits sarucis līdz aptuveni 39 700.
Lai ierobežotu vīrusa Covid-19 izplatību, Autotransporta direkcija aicina pasažierus ievērot piesardzības pasākumus, braucot sabiedriskajā transportā. Pasažieriem, vilciena konduktoriem un autobusa vadītājiem, ja tie nav norobežoti no pārējā salona ar fizisku barjeru, ir obligāti jālieto deguna un mutes aizsegs – medicīniskā, higiēniskā maska, vizieris vai sejas vairogs. Tāpat direkcija aicina iedzīvotājus izvērtēt sava brauciena nepieciešamību un iespējamības gadījumā izmantot citas pārvietošanās alternatīvas, bet, ja citu iespēju nav, rekomendējam braukt laikā, kad sabiedriskajā transportā ir mazāk pasažieru. Tāpat aicinām censties maksimāli ieturēt distanci, sēdvietas ieņemt pamīšus un iegādāties biļeti internetā, autoostā vai autobusā, neizmantojot skaidras naudas norēķinus.
Par valsts SIA Autotransporta direkcija
Autotransporta direkcija ir vienotas valsts politikas realizētāja starptautisko pārvadājumu jomā, autotransporta komercpārvadājumu uzņēmējdarbības licencēšanā, kā arī sabiedriskā transporta plānošanā. Regulāri veicot sabiedriskā transporta finanšu analīzi un auditu, direkcija nodrošina vienotu, nepārtrauktu un pieejamu sabiedriskā transporta sistēmu visā valstī. Autotransporta direkcijas uzdevums ir īstenot virkni pasākumu kompleksu, lai Latvijas autopārvadātājiem tiktu nodrošināta likumīga iespēja veikt pārvadājumus Latvijas teritorijā un ārpus tās.