Šobrīd Latvijā ir 6026 licencēti uzņēmumi, kas nodarbojas kravu autopārvadājumiem un pasažieru pārvadājumiem ar autobusiem, un tas ir par 9,3% vairāk nekā analogā periodā pērn. Neskatoties uz uzņēmumu skaita pieaugumu, kopējais kravu autopārvadājumu un pasažieru pārvadājumu apjoms Covid-19 izplatības ierobežojošo pasākumu dēļ ir samazinājies. Lielākais kravu autopārvadājumu samazinājums ir uz Krieviju, Itāliju un Vāciju.
Šā gada pirmajā pusgadā par 9,3% ir palielinājies kopējais licencēto uzņēmumu skaits, kas nodrošina iekšzemes un starptautiskos kravu autopārvadājumus un pasažieru pārvadājumus ar autobusiem. Tomēr licences kartīšu un Eiropas Kopienas atļaujas kopiju skaits, kas tiek izsniegtas uz katru transportlīdzekli, ir samazinājies par 2,3%, salīdzinot ar analogu periodu pērn. Šobrīd spēkā esošas ir 23 997 licences kartības un EK atļaujas kopijas.
Jau vairākus gadus pēc kārtas Latvijas kravu autopārvadātāji visvairāk kravu veda uz Krieviju, Baltkrieviju, Vāciju, Franciju, Itāliju, Poliju utt. Tomēr šobrīd, ņemot vērā visus ierobežojumus sakarā ar Covid-19 izplatības ierobežošanu, vislielākais pārvadājumu apjoma samazinājums ir tieši uz Krieviju, Itāliju un Vāciju. Kopējais kravu autopārvadājumu apjoma kritums pirmajā pusgadā ir aptuveni 30%. Tiek prognozēts, ka kritums varētu palielināties, jo ražošanas apjoms un pieprasījums pēc precēm ir samazinājies, kā arī jūlija beigās gaidāma Eiropas Savienības Mobilitātes pakotnes publikācija, kā rezultātā nozarē pakāpeniski spēkā stāsies vairāki jauni ierobežojumi.
Neskatoties uz kravu autopārvadājumu apjoma samazinājumu uz Krieviju, Vāciju un Baltkrieviju, tās joprojām ir Latvijas autopārvadātāju pieprasītākās valstis. Šā gada pirmajā pusgadā Latvijas autopārvadātājiem visvairāk atļauju tika izsniegts tieši pārvadājumiem uz Krieviju. Kopumā uz šo valsti tika izsniegtas 26 718 atļaujas, kas ir par 12% mazāk, salīdzinot ar pērnā gada pirmo pusgadu. Pieprasījums bijis arī pēc Baltkrievijas un Kazahstānas atļaujām – pirmajā pusgadā tika izsniegtas attiecīgi 10 291 un 858 atļaujas, kas tomēr ir par 9% un 20% mazāk nekā pērn. Savukārt par 4% ir palielinājies kravu autopārvadājumu apjoms uz Ukrainu. Latvijas pārvadātājiem izsniegtas 706 atļaujas pārvadājumiem uz šo valsti. Tāpat pieprasīts Latvijas kravu autopārvadātāju galamērķis šobrīd ir arī Lietuva un Igaunija.
Latvijas kravu autopārvadātāji visbiežāk transportē lauksaimniecības, zvejniecības un mežsaimniecības produktus. Salīdzinoši daudz tiek pārvadāts arī koks un koksnes izstrādājumi, kā arī dažādi metāli. Ņemot vērā vairāku valstu joprojām spēkā esošās veselības pārbaudes uz robežām un dažādus noteiktos ierobežojumus, piegādes var kavēties pat vairākas dienas.
Starptautiskie pasažieru pārvadājumi, kas aptuveni divus mēnešus tika slēgti, šobrīd pamazām sāk atjaunoties. Šobrīd ir atjaunoti 23 starptautiskie maršruti, piemēram, virzienā uz Viļņu, Tallinu, Prāgu, Berlīni, Varšavu un Štutgarti. Reisi šajos maršrutos tiek izpildīti aptuveni 30% apmērā. 14 maršruti joprojām nav atjaunoti – autobusi aizvien nekursē uz Ķīli, Vīni, Parīzi u.c. lielajām pilsētām.
Par valsts SIA Autotransporta direkcija
Autotransporta direkcija ir vienotas valsts politikas realizētāja starptautisko pārvadājumu jomā, autotransporta komercpārvadājumu uzņēmējdarbības licencēšanā, kā arī sabiedriskā transporta plānošanā. Regulāri veicot sabiedriskā transporta finanšu analīzi un auditu, direkcija nodrošina vienotu, nepārtrauktu un pieejamu sabiedriskā transporta sistēmu visā valstī. Autotransporta direkcijas uzdevums ir īstenot virkni pasākumu kompleksu, lai Latvijas autopārvadātājiem tiktu nodrošināta likumīga iespēja veikt pārvadājumus Latvijas teritorijā un ārpus tās.