Valdība otrdien, 3. decembrī, atbalstīja Satiksmes ministrijas (SM) sagatavoto Rīgas metropoles areāla ilgtspējīga integrēta sabiedriskā transporta plānu 2024. – 2030. gadam, lai nodrošinātu Atveseļošanas fonda (AF) ietvaros īstenoto transporta sistēmas zaļināšanas reformu Rīgas metropoles areālā (RMA).
Plāna ģeogrāfiskais tvērums ietver RMA, kurā ietilpst valsts galvaspilsēta Rīga un 22 apkārtējās pašvaldības, tajā skaitā 19 novadu pašvaldības, ieskaitot valstspilsētas Valmieru un Ogri, kā arī 3 valstspilsētu pašvaldības – Rīgu, Jelgavu un Jūrmalu. RMA kopumā apdzīvo 1,25 miljoni iedzīvotāju, kas ir aptuveni 65% no kopējā Latvijas iedzīvotāju skaita.
Plāna īstenošana paredz nodrošināt sabiedriskā transporta plašāku izmantošanu lielām pasažieru plūsmām un līdztekus privātā autotransporta lietošanas mazināšanu RMA. Plānots izveidot konkurētspējīgu sabiedriskā transporta sistēmu attiecībā pret privāto transportu, paplašinot un piedāvājot ērtākas iespējas pasažieriem plānot braucienu ar dažādiem transporta veidiem, izmantojot arī mikromobilitātes iespējas. Tādējādi samazinot transporta radīto negatīvo ietekmi uz galvaspilsētas vides kvalitāti un veicinot zaļo mērķu sasniegšanu.
Apstiprinātajā plānā ir noteikti konkrēti uzdevumi. Viens no tiem ir nodrošināt sabiedriskā transporta pieejamību visos RMA attīstības centros, lai iedzīvotāji ērti varētu nokļūt izglītības, veselības aprūpes, valsts un pašvaldību iestādēs, kā arī savās darbavietās. Tāpat kā uzdevums ir noteikts sabiedriskā transporta pieejamības nodrošināšana visām iedzīvotāju sociālajām grupām, tostarp invalīdiem, personām ar zemiem ienākumiem, kā arī skolēniem un studentiem. Plāna uzdevums ir arī nodrošināt multimodālus sabiedriskā transporta pakalpojumus, optimizējot sabiedriskā transporta maršrutu tīklu un dzelzceļu veidojot kā sabiedriskā transporta mugurkaulu. Kā uzdevums ir izvirzīts transporta pēc pieprasījuma pakalpojuma ieviešana, izveidojot vienotu tarifu un norēķinu sistēmu visā RMA teritorijā un transporta veidos. Paredzēts arī attīstīt klimatneitrālu sabiedrisko transportu, veicinot nulles emisiju transporta līdzekļu izmantošanu, iedzīvotāju mobilitātes modālā sadalījuma izmaiņas, samazinot privātā autotransporta izmantošanu.
Realizējot plānā noteikto, sagaidāms, ka iedzīvotāju pārsēšanās no privātā autotransporta uz konkurētspējīgu, ērtu, drošu, uzticamu un integrētu sabiedrisko transportu veicinās sabiedriskā transporta pakalpojumu nozares attīstību un efektīvāku resursu izmantošanu visā RMA.
Rīgas metropoles areāla ilgtspējīga integrēta sabiedriskā transporta plānā 2024. – 2030. gadam ir ietverti ilgtspējīga integrēta sabiedriskā transporta ieviešanas pasākumi, to īstenošanai nepieciešamā finansējuma aplēses, kā arī ietekmes novērtējums uz valsts un pašvaldības budžetu.
Plāns izstrādāts, pamatojoties uz SM pasūtītā un SIA “Ardenis” veiktā pētījuma “Ilgtspējīga integrēta sabiedriskā transporta plāna, kas veidots kā daļa no Rīgas metropoles areāla pilsētas mobilitātes plāna, izveide” rezultātiem un priekšlikumiem. Plāna izstrādē bija iesaistīti Rīgas metropoles areāla sabiedriskā transporta plānošanas koordinācijas darba grupas locekļi, tas tika skaņots ar procesā iesaistītajām ministrijām, kā arī valsts un pašvaldības institūcijām. Rīgas metropoles areāla ilgtspējīga integrēta sabiedriskā transporta plāns 2024. – 2030. gadam bija nodots arī sabiedriskai apspriešanai.
Satiksmes ministrijas Komunikācijas nodaļa
E-pasts: komunikacijas@sam.gov.lv [1]